Piata bunurilor de folosinta indelungata continua sa scada. La ce produse n-au renuntat romanii in trimestrul II
Piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut si in al II-lea trimestru. Aceasta a inregistrat pierderi cu 2,5% mai mult fata de primul trimestru, fiind evaluata la 293 milioane de euro, potrivit datelor studiului GfK Temax.
Fata de al doilea trimestru din 2011, cand vanzarile de bunuri de folosinta indelungata s-au ridicat la 306 milioane de euro, scaderea din trimestrul doi din acest an este de 4,2%.
Astfel, in primul semestru piata bunurilor de folosinta indelungata a totalizat 592 milioane de euro, fata de 613 milioane de euro in primele sase luni din 2011.
Sectorul foto, singurul cu cresteri de doua cifre
Cel de-al doilea trimestru a avut evolutii diferite, cu cresteri, dar si cu scadere. Singurul sector care a inregistrat o crestere de doua cifre (19,2%) fata de trimestrul al doilea din 2011 a fost sectorul foto. Sectorul electronicelor, dar si cel de telecom au crescut usor, in timp ce piata de IT si cea de imprimante si multifunctionale au fost in scadere. Cele mai mari pierderi s-au inregistrat pe piata electrocasnicelor mici si pe cea a electrocasnicelor mari, cea din urma inregistrand o rata de scadere de doua cifre, conform unui comunicat al GfK.
Vanzarile de camere foto digitale si rame foto digitale au ajuns 12 milioane euro in trimestrul al doilea. Cu o rata de crestere de doua cifre, camerele cu lentile interschimbabile sunt cel mai de succes segment in acest moment. Valoarea generata de aceste dispozitive in ultimele trei luni a fost de aproximativ 5 milioane de euro.
Pe segmentul electronicelor, vanzarile de electronice au crescut cu 3%, la 58 milioane de euro. Cresteri semnificative ale vanzarilor s-au inregistrat pentru principalul declansator al cresterii pe piata de electronice-televizoarele cu ecran plat.
Ratele de crestere de doua cifre intregistrate pe aceasta piata au fost sustinute de promotii, corelate in special cu evenimente specifice, precum Campionatul European de fotbal.
Piata de televizoare a reusit sa genereze valoare adaugata si prin trecerea de la LCD la LED. Astfel, mai mult de jumatate din totalul vanzarilor din acest an au fost facute cu modele LED. Este de mentionat faptul ca restul produsele electronice monitorizate in cadrul studiului au avut in evolutii stabile sau negative in perioada analizata.
Valoarea totala a pietei de telefoane mobile si smartphone-uri a inregistrat in al doilea trimestru al anului 2012 o usoara crestere de 0,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2011, insumand 43 milioane de euro. Telefoanele inteligente continua cresterea in vanzari si reusesc sa aduca pe un trend ascendent valoarea sectorului Telecom.
In cadrul acestui segement de telefoane, preferintele se inregistreaza printre cele care au incorporat sistemul de operare Android, camera foto mai mare de 5.5 MP si ecran tactil. Telefoanele mobilephones, desi pierd cota in fata celor smarthphones, sunt inca un segment ce domina in volum piata totala de telecom.
Pe sectoarele IT si telecom, al doilea trimestru al anului 2012 a fost unul relativ stabil, inregistrand o scadere de 2% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cu o valoare de 84 milioane de euro.
Si piata de imprimante si multifunctionale ramane stabila in jurul valorii de sapte milioane de euro in al doilea trimestru al anului 2012, inregistrand o usoara scadere de 2,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior. Aceasta performanta a fost asigurata de cresterea pietei de multifunctionale laser cu precadere in segmentul de consumatori casnici.
Ce a dus la scaderea economiei romanesti
Mediul politic instabil, dar si recesiunea in multe tari din zona euro au contribuit la incetinirea ritmului de crestere a economiei romanesti, situatie resimtita in mod considerabil si pe piata electrocasnicelor mici. Cu o scadere in valoare de 9% in euro, piata electrocasnicelor mici a ajuns in al doilea trimestru al anului curent la 22 milioane de euro, fata de 24 milioane de euro in trimestrul doi din 2011.
Principalele categorii care au contribuit la acest declin cu o crestere negativa de doua cifre au fost unele dintre cele mai mari piete de electrocasnice mici cum ar fi aparatele pentru prepararea alimentelor, aspiratoarele si aparatele pentru indepartarea parului corporal si facial (masculin si feminin).
Doar o categorie a reusit sa straluceasca din nou in acest trimestru, respectiv aparatele pentru prepararea bauturilor.
In ciuda tendintelor descendente din categoria electrocasnicelor mici, au fost si segmente de piata cu o evolutie buna, precum aspiratoarele fara sac care au inregistrat o crestere usoara de 3%, sistemele de calcat au avut o ascensiune de doua cifre si storcatoarele de fructe si legume au reusit sa inregistreze o mica crestere de 2%.
Majoritatea pietelor din categoria electrocasnicelor mici s-au confruntat cu vremuri dificile in al doilea trimestru al anului. Avand in vedere diferentele mari ale ratelor de schimb valutar si ca urmare a deprecierii monedei nationale, evolutia acestei piete este privita diferit din perspectiva celor doua monezi: scadere de 9% in euro si pierdere de 2% in lei.
In plus, in al doilea trimestru al anului, 84% din cifra de afaceri de pe piata electrocasnicelor mici a fost generata de produse care costa mai putin de 100 de euro.
Cu 10 milioane de euro peste valoarea din trimestrul unu din 2012, dar cu 10% mai putin decat perioada corespunzatoare din 2011, sectorul electrocasnicelor mari ocupa in continuare a doua pozitie in categoria bunurilor de folosinta indelungata.
Este important de mentionat impactul ratei de schimb pe aceasta piata - in timp ce in euro sectorul scade cu 10%, in lei scaderea pe sector a fost de doar 3%. Raportat la moneda nationala unele categorii precum cuptoare, masini de spalat vase, congelatoare si plite au aratat cresteri.
GfK Temax este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail cuprinde date de la peste 370.000 de puncte de vanzare la nivel mondial.
Pe acelasi subiect: