Vezi ce proteste se pregatesc intre 17 si 20 ianuarie!

Ar trebui clarificate cateva lucruri pentru a intelege cum se formeaza pretul benzinei si al motorinei si de ce nu ne ajuta faptul ca suntem mandrii posesori de “aur negru”!

Clarificari punct cu punct:

1.   In primul rand, resursele nationale de petrol sunt concesionate OMV Petrom adica fostei Societati Nationale a Petrolului (SNP) Petrom, iar aceasta se afla acum in proprietatea austriecilor de la OMV, dupa ce a fost privatizata de statul roman in 2005.

Potrivit contractului de privatizare incheiat intre OMV si statul roman, pentru pachetul majoritar de actiuni 51%, austriecii au platit circa 1,5 miliarde de euro, din care statul a incasat efectiv 669 milioane de euro, restul fiind o majorare de capital.

Prn anexele contractului de privatizare, statul roman a acceptat sa nu modifice mai multe prevederi din Codul Fiscal si sa nu schimbe nivelul, baza sau modul de calculare a redeventei datorate de Petrom, mai devreme de 2015.

Redeventa este „o taxa” pe care Petrom o plateste statului roman pentru petrolul si gazele extrase din subsolurile tarii.

In plus, durata totala a celor 300 de contracte de concesiune este de 30 de ani si se poate prelungi pana la epuizarea resurselor. Cu alte cuvinte, asta inseamna ca, de fapt, OMV Petrom poate folosi toate resursele nationale de petrol. La ora actuala, Petrom este singura companie care extrage titei din Romania, avand toate drepturile din punct de vedere legal ca sa faca asta.

2.   Petrom extrage petrolul la un anumit cost de productie si el apartine de drept diviziei sale de Explorare&Productie.

Mai departe, aceasta divizie il transfera catre rafinarii adica spre divizia de Rafinare&Marketing la un pret international, iar si mai departe ajunge in benzinarii la preturile stabilite prin politica de marketing a companiei.

Va dam un exemplu ca sa fie mai clar! Atentie: petrolul se extrage de cele mai multe ori impreuna cu gazele, iar Petrom nu face separare intre costul de productie pentru baril si cel pentru metrul cub de gaze. De altfel, aceasta este si practica internationala in domeniu.

Potrivit ultimului raport al companiei, cel la noua luni, costul de productie in Romania a fost de 15,74 dolari pentru fiecare baril echivalent petrol (bep) extras adica aproximativ 50 lei pentru un bep. Mai departe insa, rafinariile Petrom au cumparat titeiul la un pret apropiat de cel de pe bursele internationale.

Pretul mediu al petrolul de tip Ural, de referinta pentru Romania, a fost in primul trimestru undeva la 75,92 dolari pentru un baril, cu 34% mai mare in primele noua luni din 2010 fata de perioada similara din anul precedent, iar pretul mediu realizat la nivelul grupului Petrom a fost de 68,37 de dolari (deci exista o diferenta este foarte mica intre cele doua preturi), in crestere cu 24%.

3.   De ce e importanta politica de preturi dusa de Petrom la pretul pe care il platesti tu pe benzina sau motorina? Ne gandim ca poate te intrebi asta, mai ales daca nu alimentezi numai de la Petrom sau preferi alt brand!

In primul rand, Petrom poate avea cea mai mare flexibilitate in stabilirea preturilor. Apoi, aceasta companie este lider de piata cu o cota de vanzari de carburanti la pompe de 40% la finele lui 2009, potrivit ultimelor date dispoinibile, si este si “market maker” adica cel care controleaza piata prin miscarile pe care le face, generand de cele mai multe ori scumpirile sau ieftinirile la carburanti.

4.   Ce ar trebui sa mai stii? Ca in afara de cotatiile internationale ale petrolului si carburantilor, si taxele si accizele atarna foarte greu in pretul unui litru de benzina si pot ajunge si la sau chiar peste 40% din pretul acestuia.

O importanta aparte o are si cursul valutar si, mai ales, dolarul pentru ca se fac si importuri, iar cotatiile sunt stabilite in dolari, in timp ce accizele au ca baza un curs euro. Ca atare ce se intampla acum cu dolarul nu va aduce decat noi scumpiri la pompe! Acestea ar putea fi insa moderate pentru ca vanzarile au scazut destul de mult in ultima vreme, iar companiile se tem ca isi vor pierde buna parte din clienti.

Sa nu uitam ca preturile actuale ale carburantilor, mai exact ale benzinei cu cifra octanica ridicata, sunt de peste 5 lei pe litru, foarte apropiate de 6 lei, in cazul sortimentelor cu cifra octanica ridicata. Acestea sunt cele mai mari platite vreodata de romani... istoric vorbind!

In ultimul an de criza, motorina a ajuns sa fie din nou mai ieftina decat benzina, in contextul in care "camionagii" au stat mai mult pe acasa in lipsa de comenzi.

Cat de scumpi sunt carburantii in Romania?
 
Atat la benzina, cat si la motorina, preturile sunt intr-o permanenta crestere din 2008 incoace. Dupa ce in 2008 un litru de benzina de categorie medie costa sub 3 lei pentru un litru, in 2010, carburantii premium au depasit chiar si 5 lei litrul, iar acum se indreapta catre pragul de 6 lei, iar reprezentantii benzinarilor particulari spuneau recent ca nu este exclus sa  ajunga si la 7 lei.

Preturile carburantilor din Romania se formeaza pe baza cotatiilor petrolului, dar si in functie de preturile internationale ale benzinei si motorinei. Ele variaza in functie de cursul de schimb al dolarului, de accize si taxe, dar si de diversele politici de preturi ale companiilor care activeaza pe aceasta piata.

Circa jumatate din petrolul utilizat in rafinarii vine din intern, de la Petrom, iar restul este importat.

Teoretic, influenta in pret al unui baril mai scump sau mai ieftin se vede intr-un interval de 2 -4 saptamani pentru ca firmele au stocuri. Practic insa, uneori, in cateva zile, preturile urca la pompa, pe fondul avansului cotatiei internationale a titeiului.

Cum am ajuns sa nu mai gasim benzina sub 5 lei

Accizele pentru combustibili si pentru tutun au crescut iar de la 1 ianuarie 2011, iar barilul tot urca spre pragul de 100 de dolari. Groaznic, nu?

Romania face parte dintre campionii scumpirilor la carburanti in cei doi ani de criza, cu un plus de 65% la benzina si unul de 45% la motorina, potrivit Ziarului Financiar.

La sfarsitul lui 2010, benzina vanduta in Romania este cu 65% mai scumpa comparativ cu pretul de la inceputul anului 2009, piata locala avand a doua cea mai mare scumpire in cei doi ani de recesiune din Europa.

"Practic, daca la inceputul anului 2009, un plin de benzina costa 172 de lei, acum, dupa doi ani de criza, acelasi plin a ajuns sa coste 284 de lei, cu peste 100 de lei mai mult in conditiile in care puterea de cumparare a romanilor a fost puternic afectata de recesiune. La fel stau lucrurile si in cazul motorinei. Astfel, daca in ianuarie 2009, un plin de motorina costa cam 190 de lei, acum acelasi plin a ajuns sa coste 276 de lei", potrivit Ziarului Financiar.

Romania produce local circa jumatate din petrolul necesar acoperirii cererii interne, in contextul in care majoritatea tarilor europene sunt importatoare nete de titei. Cu toate ca acest lucru ar fi trebuit sa aduca un avantaj in ceea ce priveste pretul, specialistii din piata au declarat in repetate randuri ca eficienta scazuta a rafinariilor ar fi un alt motiv care duce la inregistrarea unor preturi mari.

Asa ca in timp ce unii soferi protesteaza, altii sunt interesati sa faca economii iar multi altii incep sa-si treaca masinile pe GPL!

Vezi cat de ieftin ai putea iesi daca faci miscarea asta!

Intre timp, premierul ameninta companiile petroliere cu suprataxarea!