Analiza The Guardian: Cine este de vina pentru Marea Recesiune
Publicatia britanica The Guardian incearca, printr-o ampla analiza, sa indentifice personalitatile si personajele ale caror jocuri au permis aparitia celei mai grave crize economice si financiare cu care Europa, SUA si lumea intreaga s-au confrunat dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial. Analiza merge pana in anii 1980, perioada in care a inceput sa se puna in statele bogate un accent mai mare pe secorul financiar decat pe industrie.
Alan Greenspan
Ca presedinte al bancii centrale ame¬ricane, Alan Greenspan a redus dobanzile si le-a mentinut la nivel scazut timp de doi ani. Costul ietfin al creditarii i-a incurajat pe ame¬ricani sa se impovareze cu datorii pentru a-si cumpara case, desi nu aveau rezerve, nici venituri sau loc de munca sigur. Colapsul pietei imobiliare a ingenuncheat economia globala.
Sir Mervyn King
Marea Britanie a fost o miniatura a SUA, avand propria contributie la cresterea datoriilor, deoarece avansul economic a fost concentrat pe sectoarele imobiliar si financiar. King a devenit guvernatorul bancii centrale in 2003 si, desi a fost unul dintre cei mai activi bancheri, cu o abordare noua asupra sistemului bancar, acuzatia care i se aduce este ca "nu a reusit sa se adapteze" in perioada ascensiunii economice, mentinand ratele dobanzii la un nivel prea scazut. El a asteptat apoi prea mult pentru a reduce dobanzile intr-o perioada in care economia intra in recesiune.
Bill Clinton
Un presedinte democrat, Franklin Roosevelt, a pus o cusca in jurul Wall Street-ului dupa ce excesele din anii 1920 au condus la colapsul de pe Wall Street si la marea recesiune. Un alt democrat, Bill Clinton, a dat Wall Street-ului cheile acestei custi. Dupa o campanie acerba de lobby, fostul presedinte a fost de acord sa abroge Glass-Steagall Act, documentul prin care se asigura separarea completa a bancilor de investitii si de retail. Clinton a renuntat si la prevederile Community Reinvestment Act pentru a-i forta pe creditori sa aiba o abordare mai relaxata in privinta clientilor care aveau dificultati financiare, ceea ce a inrautatit foarte mult situatia economica si financiara.