Ciudat însă, cei care vor să beneficieze de acest sprijin sunt nevoiţi să renunţe la banii care pot fi luaţi prin progamul ″Rabla″. Prin acest proiect, primăria Capitalei vrea să reducă poluarea. Numai în primele 6 luni au fost înmatriculate încă 10 mii de vehicule second hand.

În fiecare zi, Capitala se sufocă din cauza dioxidului de azot, monoxidului de carbon, particulelor în suspensie şi a altor substanţe toxice degajate de maşini. Şi asta pentru că în fiecare zi Bucureştiul este traversat de peste un milion şi jumătate de maşini, majoritatea bătrâne.

Vârsta medie a unei maşini care circulă pe drumurile publice este de 14 ani. Numai în Bucureşti, în primele şase luni ale acestui ani, au fost înmatriculate 10.303 de maşini second hand mai vechi de 10 ani.

Alin Tănase, coordonator de campanii la Greenpeace: „România ajunge un cimitir de maşini vechi. În Europa se introduc nişte măsuri simple: în oraşe aglomerate sunt zone de emisii reduse în care maşinile poluante nu au voie în centrul oraşului în Paris, Milano, Torino. Este un proiect şi la noi, dar nu se aplică, pentru că nu e o măsură populista şi ar revolta oamenii.”

Acestea ar fi şi motivele pentru care autorităţile locale din Bucureşti au decis să pună la bătaie pentru anul viitor 5000 de eco vouchere în valoare de 9 000 de lei pentru cetăţenii cu reşedinţa în capitală. Însă programul primăriei nu se cumulează cu programul naţional Rabla.

Iar pentru a intra în posesia banilor oferiţi din bugetul Primăriei, cei interesaţi trebuie să aibă reşedinţa în capitală, să-şi caseze maşina veche şi să-şi cumpere una nouă cu un nivel redus de emisii - fie electrică, fie non diesel.

Şi asociaţiile de protecţie a mediului trag un semnal de alarmă, pentru că zi de zi ne sufocam la propriu. Din păcate, bucureştenii nici nu mai sunt avertizaţi cu privire la acest aspect. În Capitală sunt instalate şase staţii de monitorizare cu ajutorul cărora ar trebui actualizate zilnic informaţiile cu privire la calitatea aerului - doar că staţiile nu funcţionează.

Alin Tănase, coordonator de campanii la Greenpeace: ″În momentul ăsta nu se măsoară nivelul de praf, chiar am comunicat cu ministerul şi unul dintre răspunsuri e ca s-a stricat un cablu sau s-a stricat un calculator. Pur şi simplu pentru că nu se măsoară nu există o problemă, dacă nu ştii de problemă - ea nu există″.

Însă Comisia Europeană ne avertizează că suntem mai aproape că oricând să plătim 100 de milioane de euro pe zi, amendă, dacă autorităţile nu vor lua măsuri prin care să protejeze sănătatea oamenilor.