Solutii ingenioase si costuri zero pentru traficul aglomerat. Cat de simplu functioneaza lucrurile in Columbia
Bogota, Columbia
Toata lumea are de suferit, dar si de platit, daca incalca regula. Columbia este o tara cu 45 milioane de locuitori, din care aproape 10 milioane traiesc doar in Bogota, capitala tarii. Medellin este al doilea oras suprapopulat, cu 3 milioane de locuitori. Media e undeva la 6.925 persoane pe km patrat, apropiata de cea din Bucuresti (7.360 locuitori pe km patrat). Cu o suprafata, ce-i drept mai mare (380 versus 290 km patrati), Medelin-ul doar pare mai aerisit. Traficul este insa mult mai aglomerat si mai agresiv decat in capitala Romaniei.
Autoritatile au gasit solutia insa. “Pico y Placa” este sistemul care functioneaza in Bogota si in Medellin. Amenda pentru nerespectare este de 285.000 de pesos columbieni, adica echivalentul a 160 dolari. Pe cat de simpla este regula, pe atat este si de eficienta. In zilele pare sunt interzise masinile cu numere de inmatriculare pare, in intervalele 6.00-8.30 si 15.00-19.30. In zilele impare vine randul proprietarilor de masini cu numere impare sa se supuna restrictiilor de circulatie. Intervalele din lege sunt cele mai aglomerate, includ orele dinspre casa spre serviciu, cele mai aglomerate ore fiind cele din timpul serviciului si drumul serviciu-casa.
Soferii sunt scutiti de la regula in zilele de weekend si tot timpul in zona de sud a Bogotei – cea mai greu de controlat din cauza infractionalitatii.
Si Mexic are o regula asemanatoare – “Hoy No Circula” ("Azi nu se circula"). Exista insa si semne ca s-ar putea renunta curand la regula numerelor pare si impare. In primul rand pentru ca s-au diversificat si s-au modernizat mult metodele de transport, iar numarul masinilor scade din cauza taxelor. In al doilea rand, de sapte ani incoace, guvernul suspenda legea in timpul sarbatorilor de iarna, iar lumea a inceput sa se dezobisnuiasca sa mai respecte sistemul.
Una dintre noile solutii pentru mentinerea unui grad civilizat de circulatie ar fi impunerea unor taxe pentru zonele centrale, asa cum se intampla in Anglia. Datoriile celor care au intrat cu masina in Londra si nu au platit taxe pentru zonele aglomerate sunt de 170 milioane de lire sterline. Anual, in jur de 35.000 de masini nu-si platesc la timp taxa pentru traficul din Londra. Tariful este de 10 lire pe zi. Daca nu se plateste in ziua curenta, taxa ajunge la 12 lire, in timp ce daca soferii se aboneaza la sistemul automat de plata (vigneta sau aparat), pretul scade cu o lira/zi.
In SUA si in alte tari civilizate exista linii speciale pentru masinile care duc mai multi pasageri, iar in Japonia taxele pentru inspectiile tehnice periodice sunt uriase.
Si in Romania, inainte de ’90, se folosea regula numerelor pare ori impare duminica. O duminica erau interzise in trafic masinile cu numere pare, iar urmatoarea duminica nu circulau autoturismele cu numere de inmatriculare impare.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS