Aproape 20.000 de romani si-au pus, de la inceputul anului, numere de inmatriculare cu trei cifre, iar majoritatea au platit dublu pentru a-si personaliza placutele.
   
"Acum cateva zile a venit un tanar care avea un Volkswagen din 2008", povesteste unul dintre functionarii de la inmatriculari, "avea B-96-YAD si a cerut B-666-YAD". Cam asa arata o zi la inmatriculari.

Acelasi functionar povesteste cum "s-a dat" si numarul B-666-HEL si B-666-NSF. "L-am intrebat de la ce vine si mi-a zis ca de la Nosferatu", povesteste acelasi functionar, oarecum suparat ca sunt putine cereri pentru RAY sau GOD.

Imaginatia soferilor nu are insa limite. Pornind de la premisa ca cifra 5 poate sa treaca usor drept litera S, un bucurestean a cerut B-505-UGI. Nu orice e insa permis. Si aici intervine ciudatenia. Un regulament intern al Serviciului de Inmatriculari interzice placutele de inmatriculare care contin JOS, dar permite combinatia SUS. La fel, sunt interzise combinatiile COY, CUR, PUL sau MUE, dar e permisa combinatia SEX. Nu e permis nici COW, in schimb, pentru orice doritor e disponibil numarul de inmatriculare BOU.

Numere de "fite"

Femeile prefera sa comande placute cu numele lor mic, gen ELA, INA, ELI sau ANA. Barbatii prefera DAN, ION sau ADI, mai relateaza Gandul.

"Pe masura ce parcul auto se dezvolta, tendinta fitosilor va fi de a avea numere cat mai apropiate de inceputul inmatricularilor. Astfel se atesta vechimea si pedigree-ul masinii sau soferului. In Bucuresti exista inca masini inmatriculate dupa vechiul sistem bazat doar pe cifre", explica Dan Mosescu, seful Serviciului de Inmatriculari si Permise Bucuresti.

In prezent, B-01-AAA, primul numar de acest gen pus in circulatie, este montat pe o masina de teren. Deja a fost fabricat B-100-AAA, primul numar de trei cifre.

Politistii de la circulatie cred ca cei mai periculosi sunt considerati in trafic cei care isi inmatriculeaza masinile cu numere asemanatoare celor ale unor institutii ale statului, gen POL ori SEP. "Unii sunt agresivi si circula cu viteza, iar atunci cand sunt opriti, incearca sa sugereze ca ar lucra in diverse institutii", ne-au declarat surse din conducerea Politiei Rutiere.

"Pe de alta parte, cei care detin placute cu conotatie sexuala nu tin decat sa iasa in evidenta si sa fie siguri ca le-a fost observat numarul. De aceea nici nu prea merg cu viteza, prefera sa ii observe femeile pe strada...Astfel de cazuri sunt foarte concludente si sunt legate de o imagologie redundanta", crede psihologul Hanibal Dumitrascu.

Mai degraba este expresia de a iesi in evidenta a unor tineri nedeplin realizati, fara conditii materiale deosebite. "Un tanar care inca nu a reusit si are o perspectiva redusa cauta prin orice mijloace sa iasa in evidenta. E un soi de incisivitate a tinerilor, dublata de anxietate si incapacitate de a controla mental. Pot si eu sa fac ceva trebuie sa ma bagati in seama, pare a fi mesajul lor", mai explica psihologul in cauza.

La randul lor, cei care trec drept personalitati au un "exhibitionism stradal la care se dedau pentru a iesi in evidenta, exprimand astfel propria nesiguranta de ei".

"Numerele de inmatriculare sunt amulete contemporane pe care cei care le folosesc nu le atarna de gat, ci le pun pe masina. Sunt rezultatul unui univers si mod de gandire magic, cu idiosincrazii, conceptii despre propria lume si viata. Astfel de soferi vor sa fie smecheri, sa iasa in evidenta altfel decat pe calea obisnuita, a valorii impuse de societate. E un mod irational de a se impune", mai spune psihologul.

Fara rezervari de numere preferentiale

In prezent, nu mai este permisa rezervarea unor numere preferentiale. Solicitantul trebuie sa aiba o masina in proprietate si sa achite doua taxe. Una de 85 de lei, pentru placute, si una de 37 de lei, pentru certificatul de inmatriculare. Apoi, in doua ore primeste noile numere.

"In medie, de cand a inceput criza, in fiecare zi se inmatriculeaza in Capitala opt-noua sute de masini, cam jumatate fata de perioadele anterioare. Au ramas nefolosite 200 de mii de placute cu doua cifre si 1,4 milioane cu trei cifre. Acestea ar trebui sa ajunga pentru urmatorii 20 de ani", estimeaza comisarul-sef Dan Mosescu.

Lista interdictiilor: JOS nu, SUS da

Cativa lucratori de la DRPCIV au intocmit o lista a grupurilor de litere nepermise. Lucratorul de la ghiseu este cel care verifica, in baza solicitarii soferului, daca respectivul numar este disponibil sau daca literele solicitate alcatuiesc o combinatie permisa. Daca este o combinatie interzisa, cererea de inmatriculare este respinsa.

Astfel, nu se poate folosi o combinatie obscena sau care sa sugereze trimiteri explicite la institutiile statului care sa contina grupul de litere GUV, SEN, DPT, SNT, SRI, mai noteaza Gandul.

In urma cu zece ani, un bucurestean a reusit insa sa isi inmatriculeze Trabantul cu titulatura SRI. Exista deja si o masina care circula cu numarul B-215-MAI, purtand codul celebrei Doi s'un sfert. Sunt interzise si combinatii aparent inofensive, precum DAI, PIX, TOV, ROM ori COW.

Este interzisa si combinatia de litere POC, fiind insa permis sa folosesti... BOC. Ciudateniile interdictiilor nu se opresc aici. Spre exemplu, este interzis sa ai o placuta cu JOS, dar SUS e permis. Permise sunt si grupuri de litere gen PCR sau PDL.

Sefa inmatricularilor promite modificarea listei interdictiilor

Noua sefa a DRPCIV, comisarul-sef Alina Dragomir, s-a aratat surprinsa de unele dintre interdictii si ne-a promis ca va reevalua lista. "Voi dispune reexaminarea si reevaluarea acestor combinatii interzise de litere. Nu inteleg cum este posibil sa se interzica grupul JOS si sa fie permis SUS. Sunt inadvertente care trebuie clarificate si va multumesc pentru ca ne-ati sesizat aceste aspecte, a declarat sefa DRPCIV. Trebuie respectate prevederile legale, iar comisia care se va ocupa de intocmirea listei va avea in vedere aceste criterii".