Ministrul Mediului Attila Korodi a facut, joi, unele precizari legate de desfasurarea programului Rabla anul acesta
"Se va merge la comercianti, vor exista numai tichete electronice, care vor fi trase de comercianti dintr-o baza nationala, fara o distribuire pe judete", a aratat ministrul, informeaza Mediafax.
 
Anul trecut, tichetele Rabla au fost distribuite colectorilor in functie de numarul autovehiculelor uzate din fiecare judet, criteriu dupa care urmau sa fie distribuite si dealerilor auto anul acesta, conform proiectului Ghidului de finantare pentru Rabla pus in dezbatere publica in 5 martie.
 
In urma dezbaterii publice, s-a hotarat ca toate tichetele sa fie la dispozitia oricarui dealer, in functie de cerere.
Totodata, spre deosebire de anul trecut, tichetele nu vor mai fi distribuite in etape, ci vor fi toate disponibile de la lansarea programului.
 
Anul acesta, cei care vor dori sa isi casesze masina mai veche de opt ani pentru a beneficia de o reducere de 6.500 de lei la achizitia unui autoturism nou se vor pezenta direct la dealerul auto de la care sunt interesati sa cumpere si se vor inscrie, urmand ca apoi sa mearga la un colector pentru casare, la Politie pentru radierea autovehiculului si sa revina la dealer pentru a incheia contractul de vanzare - cumparare.
 
Cei care vor sa isi caseze vechea masina, dar nu si sa cumpere o masina noua, pot ceda dreptul de folosire a primei de casare altcuiva, cu care trebuie sa mearga la dealer. Astfel, atunci cand va fi eliberat tichetul electronic, acesta va fi pe numele celui care cumpara autoturismul, a mai precizat Korodi.
 
Astfel, nemaiexistand fizic tichete, ele nu vor mai putea fi obtinute si vandute de cei care au de casat o masina, dar nu vor sa cumpere o masina noua. In schimb, cei aflati in aceasta situatie trebuie sa se inteleaga din start cu cineva care vrea sa cumpere o masina noua, caruia sa ii cedeze reducerea de 6.500 de lei.
 
Ministrul a apreciat ca "specula" cu tichetele Rabla va disparea prin noul mod de desfasurare a programului si si-a exprimat convingerea ca cei interesati vor avea acces la program.
 
Administratia Fondului pentru Mediu va aloca un numar de 20.000 de tichete, atat pentru persoane fizice, cat si pentru persoane juridice.
 
Dupa inscrierea la dealer, solicitantul va avea la dispozitie 30 de zile pentru casarea si radierea masinii vechi si pentru achizitia celei noi. Daca nu sunt respectate conditiile desfasurarii programului, tichetul electronic se intoarce in baza nationala si poate fi extras de un alt comerciant.
 
Ministerul Mediului intentioneaza lansarea programului Rabla 2014 dupa data de 1 aprilie, a mai spus ministrul.
Pana atunci, au fost dispuse controale la colectorii inscrisi in program, care vor fi efectuate, incepand de luni, de reprezentantii Administratiei Fondului pentru Mediu si inspectorii Garzii Nationale de Mediu.
 
"Dorim ca toate vehiculele scoase din uz sa mearga pe palierul reciclare si sa nu dispara din evidenta VSU (vehicule scoase din uz, n.r.)", a spus Attila Korodi, legat de aceste controale.
 
Anul trecut, in cadrul programului Rabla au fost alocate 23.000 de tichete, dintre care 20.000 pentru persoane fizice si 3.000 pentru firme si institutii publice. Dintre acestea, au fost valorificate 13.385 prin cumpararea de masini noi. Anterior, intre 2010 si 2012, pentru casare se obtinea un tichet de 3.800 de lei, iar la achizitionarea autoturismului nou puteau fi folosite pana la trei tichete.
 
In 2010, au fost casate 186.854 de masini, fiind cumparate aproape 60.000 de autoturisme noi cu ajutorul tichetelor valorice. In 2011, au fost scoase din uz 116.641 de masini vechi si au fost cumparate aproximativ 40.000 de vehicule noi. In 2012, au fost casate 44.857 de autovehicule uzate si achizitionate 15.149 de masini noi, dintre care 4.740 de origine autohtona. Pentru achizitionarea autovehiculelor noi s-au utilizat 44.688 de tichete valorice, dintre cele 45.000 alocate.