In Romania, cea mai ieftina motorina a depasit 5 lei, adica 1,12 euro. Din pretul unui litru, 51 de eurocenti se duc la stat sub forma de accize si taxe, iar cea mai mare parte intra in conturile companiilor petroliere. Culmea firmele de la noi vand mai scump ca cele din Luxemburg si Austria. Si vecinii de la sud vand motorina mai ieftin ca noi, desi n-au rezerve de petrol.


Transportatorii romani spun ca satul roman incaseaza cu 400 milioane de euro mai putin decat cel austriac din taxele pe carburanti, iar cei care castiga sunt petrolistii. "In momentul acesta in Austria motorina este la 1,18 si in Romania 1,12, acciza este mai mica cu 30% ca in Austria. Aceasta diferenta da posibilitatea sa se creeze anumite profituri pe lantul de distributie petroliera", spune Ion Lixandru, vicepresedinte UNTRR.

La sortimentele premium pretul se apropie de 6 lei, motiv pentru care tot mai putini soferi se urca la volan. "Luam in Romania cat sa tranzitam pana in Austria, Ungaria si restul completam din Luxemburg, din Franta unde iti da tva-ul jos si iese mai ieftina ca in Romania", spune Florin Paraschiv, sofer tir.

Cand vom da 6 lei pe litrul de benzina?

"Ne va prinde primavara ca vom sari preturile Occidentului. In primavara vom avea 6 lei cu parere de rau", spune Ion Tache, presedinte Asociatia Benzinarilor Particulari

Vestea proasta este ca accizele vor creste in continuare pentru a se alinia cu cele din tarile UE.

Daca privim prin prisma puterii de cumparare atunci stam si mai rau: dintr-un salariu mediu noi ne permitem 5,6 plinuri pe luna, un luxemburghez 69 de plinuri, un german 38, iar un francez 31.

Romania, scumpiri pe banda rulanta in cei doi ani de criza

Romania ocupa oricum locul doi intre toate cele 27 de stat membre ale UE cand vine vorba de scumpirea benzinei in cei doi ani de criza, prima clasata fiind Grecia. Astfel, potrivit statisticilor europene, in perioada 12.01.2009 - 20.12.2010, litrul de benzina in Romania s-a scumpit in euro cu peste 71%.

In plus, si cei de la Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania considera ca, doar anul trecut, carburantii s-au scumpit "necontrolat" cu aproximativ 30%. "Guvernul trebuie sa regandeasca aplicarea taxelor pe carburanti si sa controleze structura de cost pentru a asigura stabilitatea preturilor si pentru a preveni fluctuaţiile pietei care afecteaza grav economia", se arată într-un comunicat al Uniunii.

UNTRR considera ca prin scumpirea din decembrie 2010 si ianuarie 2011, pretul combustibililor a ajuns la acelasi nivel cu cel din Austria.