Ratan Tata, presedintele Tata Group, a ajuns pe primele pagini ale ziarelor acum zece ani, cand a anuntat ca a dat comanda pentru crearea unei "masini a poporului", cu priza la familiile indiene care pana atunci nu isi permiteau mai mult decat achizitionarea unui scuter.

Dar Tata Motors a vandut doar 229.000 de exemplare din modelul Nano, de cand a inceput sa il livreze in 2009. Mai mult, vanzarile din luna martie au scazut cu 86% fata de anul precedent.  

Karl Slym, managerul companiei, insista sa mentina masina pe linia de productie si spune ca in curand ii va adauga unele imbunatatiri care se vor reflecata si in pretul de vanzare, aducand-o astfel mai aproape de competitorii sai. Karl Slym e de parere ca Nano a avut parte de o pozitionare dificila, care nu a fost pe placul multora.

Detinatorii de scutere se fereau sa o cumpere pentru ca se gandeau ca ceilalti o vor vedea ca pe o varianta de mijloc, nici masina, nici vehicul pe doua roti, iar cei care aveau deja o masina nu si-o doreau pentru ca era gandita ca un inlocuitor pentru scuter.  

Tata a mai creat un concept auto asemanator Nano, pe care l-a denumit Pixel. Proiectul a fost facut public in 2011, ca un exemplu spre o posibila evolutie a brandului. Masina, construita pe sasiul de Nano, ar fi avut doua usi care se rotesc in sus, transmisie automata si un motor Diesel. Insa Haritha Saranga, profesor asociat la Institutul Indian de Management, din Bangalore, e de parere ca "doar crearea unor variante ale aceluiasi model nu va ajuta vanzarile. Este important sa se schimbe imaginea actuala a Nano, perceputa ca o masina ieftina".  

Cu Nano in cadere libera, vanzarile Tata au scazut cu 15 procente la finele anului fiscal 2012, desi, potrivit Societatii de Producatori Auto din India, vanzarile totale din industrie au crescut cu 2,2%.  

Cand Ratan Tata a gandit masina in 2003, dupa ce a vazut pe strazi cum o intreaga familie indiana calatoarea inghesuita pe un scuter, a stabilit un pret de vanzare de 100.000 de rupii, adica putin peste 2.000 de dolari la vremea respectiva. Acesta a crescut insa in timp, ajungand la 142.000 de rupii (2.600 de dolari) pentru o varianta de baza, pana la 200.000 rupii pentru modelele cu aer conditionat si geamuri electrice.

Astazi, cumparatorii de Nano ar putea fi mai degraba indienii bogati decat familiile nevoiase.  

"Oamenii cumpara Nano pentru parinti, copii sau ca masini de rezerva. Acesta este de fapt un lucru bun, pentru ca ne permite sa facem mai mult pentru masina, decat sa o vindem la un pret mic", spune Slym, care a preluat conducerea Tata in octombrie, dupa ce a lucrat inainte la General Motors.  

Tata va trebui sa schimbe exteriorul si interiorul masinii, pentru a face loc unor dotari precum directia asistata si sa poata concura cu rivalii de la Maruti si Hyundai Motor.

Potrivit lui Umesh Karne, analist la Brics Securities in Mumbai, asta ar insemna o urcare a pretului cu pana la 250.000 de rupii, ducandu-l undeva peste cel practicat de concurenta. Karne crede ca, in loc sa se concentreze doar pe costul de vanzare, noul Nano "trebuie sa fie mai aspirational".  

Intr-o incercare de a atrage clientii care nu doreau sa faca imprumuturi bancare ca sa isi cumpere o masina, Tata a inceput din martie sa accepte plati pentru Nano inclusiv cu cardul de credit.