Mai putin de o treime dintre beneficiarii Rabla isi si cumpara masini noi
Mai putin de o treime dintre cei care obtin prima de casare in programul Rabla o si folosesc pentru a cumpara o masina noua, iar spre masinile mai putin poluante se indreapta mai degraba cetatenii decat institutiile si companiile, potrivit Administratiei Fondului pentru Mediu.
Potrivit datelor transmise la solicitarea Mediafax de catre AFM, care gestioneaza programul Rabla, anul trecut, prin program au fost casate 20.394 de masini vechi si au fost decontate tot atatea tichete pentru achizitia de masini noi de catre persoanele fizice si juridice.
Dintre cei 16.834 de cetateni care casandu-si vechile masini au obtinut tichetele de reducere de 6.500 de lei pentru achizitionarea unui autoturism nou, doar 5.446 le-au si folosit, in timp ce ceilalti 11.388 au preferat sa cedeze prima de casare.
Astfel, doua treimi dintre cei care au achizitionat autovehicule noi prin programul Rabla pentru persoane fizice au fost cetateni care au preluat prima de casare de la cei care au avut o masina mai veche de opt ani pe care au predat-o pentru casare, dar nu au avut posibilitatea sa si cumpere o masina noua.
Pe langa prima de casare au fost acordate si eco-bonusuri de 500 de lei, pentru achizitionarea unor autoturisme noi cat mai nepoluante, mai exact pentru achizitionarea unui autovehicul nou, incadrat in norma de poluare Euro 6, achizitionarea unui autovehicul nou, al carui motor genereaza o cantitate de emisii ce CO2 mai mica de 100g/km si respectiv achizitionarea unui atuovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.
Cei care au optat pentru autoturisme cu mai multe dintre aceste caracteristici au putut beneficia de maxim doua eco-bonusuri, adica de o reducere suplimentara de 1.000 de lei.
Anul trecut, au fost solicitate si obtinute 1.607 eco-bonusuri, dintre care 1.531 de persoane fizice si 76 de persoane juridice. Doar 296 de eco-bonusuri au fost solicitate de cetateni care si-au pastrat prima de casare, care le-au folosit pentru a cumpara 288 de autovehicule ecologice, in timp ce 1.235 de eco-bonusuri au fost folosite pentru achizitia a 1.158 de autovehicule ecologice de persoane carora le-a fost cedata prima de casare.
In proiectul programului Rabla pentru 2015 este prevazut ca tichetul de reducere de 6.500 de lei sa poata fi in continuare transferat, iar valoarea eco-bonusului va creste anul acesta de la 500 la 1.500 de lei.
Bugetul alocat anul acesta pentru Rabla va fi de 200 de milioane de lei, cu 33% mai mare decat anul trecut. In 2014, bugetul programului a fost de 140 de milioane de lei, din care a fost decondata suma de 132.869.500 de lei.
Cele mai multe masini vechi scoase din uz anul trecut au fost in Bucuresti (4.607), Prahova (1.045) si Arges (998), iar cele mai multe autovehicule noi achizitionate prin program au fost in Bucuresti (6.041), Constanta (1.090) si Prahova (1.045), potrivit AFM.
Pentru prima data, numarul tichetelor alocate persoanelor juridice (3.000) a fost suplimentat, fiind decontate 3.560 de tichete.
Printre beneficiarii programului Rabla 2014 pentru persoane juridice au fost: Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, care a obtinut 429 de tichete, CNADNR (123) si Secretariatul General al Guvernului, care a obtinut 51 de tichete, folosite pentru achizitia de masini Dacia Duster pentru Republica Moldova.