Cea mai importanta modificare presupune taxarea la revanzare a masinilor aduse in tara inainte ca Romania sa fie membra UE.
Spre exemplu, daca proprietarul un autoturism vechi din 2003, cu norma de poluare euro 4 si capacitatea cilindrica 1600 centimetri cubi, ar plati dupa noile modificari 367 de euro.
O alta modificare induleceste putin prima masura si vizeaza reducerea taxei existente.
Spre exemplu, pentru un automobil din 2009, cu motor euro 4 si 1900 de centimetri cubi, pentru care s-a platit la inmatriculare o taxa de 1979 de euro, daca aplicam o scadere de 30% inseamna ca o masina similara ar putea fi inmatriculata in viitor cu 1385 de euro.
Liderii coalitiei au mandatat astazi Guvernul sa impuna plata taxei auto la prima vanzare a masinilor inmatriculate in tara inainte de intrarea in vigoare a acesteia, au declarat surse participante la sedinta, citate de Mediafax.
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a aratat la randul sau ca introducerea taxei auto si pentru masinile intrate in tara inainte de intrarea in vigoare a acesteia a fost discutata si agreata, luni dimineata, de liderii coalitiei.
"S-a convenit in acelasi timp sa fie respectat principiul nediscriminarii prin modificarile care urmeaza sa fie introduse de Guvern", a spus Borbely.
In sedinta de miercuri, Guvernul a amanat o decizie in privinta taxei auto, surse oficiale declarand agentiei Mediafax ca decizia va fi luata dupa o analiza de impact si pe baza unor discutii care urmeaza sa aiba loc in cadrul coalitiei.
La finalul sedintei de guvern, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat ca "ordonanta sau legea" de modificare a taxei auto va fi adoptata de Executiv in urmatoarea sedinta. Mai mult a adaugat ca propunerea sa este aplicarea unei taxe auto care sa fie perceputa la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de inmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsa intre 20-30%.
Reducerea taxei va fi aplicata pentru toate masinile, astfel incat sa fie evitata o noua discriminare, a aratat ministrul.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat dupa ce Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tara si revandute.
Un document guvernamental prezentat recent de MEDIAFAX releva ca Guvernul discuta impunerea taxei auto la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, si restituirea unei diferente din banii deja dati de proprietari, dar esalonat pe mai multi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.
Expertii juridici au atentionat Guvernul ca Romania risca sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, in urma declansarii unei posibile proceduri de infringement, si numeroase alte procese cu proprietarii de masini, inclusiv cu cei care au pierdut initial in instanta, daca nu modifica urgent taxa auto si nu restituie din sumele platite.