“Stramosii” Dusterului, IMS si ARO, au avut perioada lor de glorie inainte de 1989, doua treimi din productie margand la export, in peste 100 de tari de pe cinci continente.

Astazi ne laudam cu Dacia Duster, care a fost cea mai vanduta masina romaneasca in Europa in lunile anterioare si pe care Renault se pregateste sa o produca si in Rusia sau in America Latina la sfarsitul acestui an.

Cu un pret mult mai accesibil, in comparatie cu alte modele din aceeasi gama, Dacia Duster a devenit unul dintre cele mai vandute produse romanesti la export, intr-o perioada in care economia Romaniei era in cadere libera.

Dacia Duster nu este singura poveste de succes a unei masini de teren romanesti la export. In anii '60-'70 Romania era recunoscuta in lume pentru masinile ARO, majoritatea fiind produse pentru a fi vandute in strainatate.

Prima masina de teren construita la Campulung-Muscel, in uzinele ARO, a fost modelul IMS 57, produsa in 1957. Au urmat modelele imbunatatite M59, in 1959, si M461, in 1964.

In 1972 se lanseaza in fabricatie gama ARO 24, iar in 1980 intra in productia de serie gama de automobile ARO 10. In 1984 s-a inceput producerea primului motor Diesel ARO, L 27, iar in 1989 a motorului L 30, pe benzina.

Un nou model ARO 10, numit ARO Spartana, a fost lansat in 1997, in acelasi an lansandu-se si familia de autovehicule militare ARO Dragon. Pana in 2002, la Campulung-Muscel au mai fost produse modele ARO cu motoare Toyota, Ford, Daewoo sau Renault.

In 2003, statul roman a vandut uzinele companiei americane Cross Lander, contractul de privatizare continand clauze referitoare la investitii de doua milioane de dolari in ARO. Din pacate nu s-a facut nicio investitie, iar echipamentele au fost vandute.

In cei 45 de ani de activitate, uzinele ARO au produs 380.000 de automobile de teren din care doua treimi au fost exportate in peste 100 de tari.

Iata mai jos cum au evoluat de-a lungul anilor modelele IMS si ARO, din 1957 pana in 2002.

Sursa: automobileromanesti.ro