Curtea de Justiţie a UE a considerat că aceste taxe încalcă normele UE (articolul 110 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene - TFUE). Normele româneşti privind restituirea taxelor nu respectă principiile cooperării loiale, echivalenţei şi efectivităţii, apreciază Executivul comunitar.

Dacă România nu ia măsuri în următoarele două luni, Comisia poate decide să trimită cazul în faţa Curţii de Justiţie (CJUE).

În primăvara anului trecut, Ministerul Finanţelor a publicat un proiect de Ordonanţă de Urgenţă în care se preciza că persoanele care solicită restituirea sumelor plătite în contul taxei auto nu vor mai fi obligate să anexeze la cererea de restituire documentele care să dovedească efectuarea plăţilor şi nici copiile cărţii de identitate a vehiculului şi a certificatului de înmatriculare.

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. Ea a suferit numeroase modificări până în 2012 când taxa a fost suspendată până la finalul aceluiaşi an, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi.

Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii.

Timbrul de mediu pentru autovehicule face parte din cele 102 taxe nefiscale care au fost eliminate de la 1 februarie 2017.

Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a declarat recent că grupul de lucru care lucrează la noua variantă de "taxă auto" încearcă să se întâlnească în fiecare săptămână pentru a găsi o variantă, pentru că încă nu s-a găsit una care să nu fie atacată în instanță.