Cum se vand cauciucurile neomologate la nivel european si ce risca soferii
Atentie, soferi! Cereti cauciucuri de iarna omologate la nivel european. Si asta pentru ca de la 1 noiembrie toti producatorii sunt obligati sa lipeasca pe fiecare anvelopa certificatul de calitate. Regula se aplica atat pentru cauciucurile fabricate anul acesta, cat si pentru cele care au ramas in depozite din alti ani. Daca aceasta norma este respectata, aflati dintr-un material filmat cu o camera ascunsa.
Ca orice sofer care a auzit ca vine zapada, mergem sa cumparam anvelope de sezon pentru masina. Oferta e bogata, iar pretul se face pe loc: "Astea patru ti le dau la 10 milioane cu montaj gratuit, sunt 2012, uite aici", suna oferta. Pentru ca sunt obligati de lege sa eticheteze atat anvelopele noi, cat si pe cele vechi cu certificate energetice la fel ca la aparatura electrocasnica, vanzatorii le tin ascunse pe cele fara patalama.
Discutam despre ele doar "la intuneric". "Hai incoace, hai sa vorbim. Astea de anu' trecut. Hai sefu' ca ti le dau la 900 toate patru. Imi trebuie si mie niste bani, da' sa nu zici, sa nu ne mai auda lumea. Zi-mi ce vrei!"
In mai toate magazinele la care am fost erau afisate anvelope cu eticheta, ca sa ia ochii cumparatorului, in realitate insa erau vandute cauciucurile vechi. Etichetarea europeana ii permite soferului sa stie din start ce cumpara.
Litera "A" pe ambele coloane inseamna foarte economic si franare excelenta pe carosabil umed, pe cand G sau F inseamna performante slabe. Iata un experiment care demonstreaza diferenta la franare simultana pe zapada dintre doua cauciucuri noi, unul de clasa B si unul de clasa G. Diferenta este clara: 10 metri in favoarea anvelopei cu performante ridicate.
Un alt experiment arata diferenta dintre un cauciuc nou si unul de aceeasi clasa care a stat in depozit doi ani, nefolosit: si aici diferenta de franare poate fi vitala - intre 7 si 11 metri. Reglementarile europene sunt in vigoare de la 1 noiembrie si se aplica pentru toate cauciucurile.