Arrivederci, Italia? Cel mai mare producator auto autohton ar putea parasi tara
Istorie si responsabilitate, acestea sunt cele doua concepte care definesc Fiat, cel mai mare angajator italian din mediul privat. Insa, seful companiei, Sergio Marchionne, a ridicat semne de intrebare oficialilor dupa ce a spus ca Fiat trebuie sa ia o serie de decizii rationale, in contextul in care vanzarile continua sa scada. Asa ca, exista deja voci care se intreaba daca producatorul auto ar putea parasi Peninsula.
Preluarea Chrysler, producatorul american, este doar un motiv de ingrijorare, scrie The Economist. Si asta pentru ca Fiat nu a decis unde va fi sediul central - la Torino sau la Detroit.
Ambele decizii au numeroase implicatii. Dar si prezenta Fiat in Italia este in pericol pentru ca doua treimi din castigurile companiei vin din vanzarile din strainatate, insa, jumatate din angajati si 40% din capacitatea de productie este localizata in Italia. Iar Marchionne a amenintat in nenumarate randuri ca va renunta la productia din Italia daca nu se va dovedi de viitor.
In octombrie, reglementatorul pietei de capital, Consob, a cerut mai multe detalii despre proiectul Fabbrica Italia, prin care Fiat s-a angajat, anul trecut, sa investeasca 16 miliarde de euro in fabricile locale in urmatorii patru ani, in schimbul unor conditii mai bune pentru angajatii companiei. Un punct din acest plan era ca modelul Panda sa fie produs in Italia si nu in Polonia. Insa, Fiat a schimbat si cateva prevederi din plan - doua modele produse in fabrica Mirafiori din Torino trebuiau inlocuite cu doua masini de clasa mica.
Fiat a respins cererea Consob si a sustinut ca vrea doar publicitate. In schimb, reprezentantii sindicatului din industria auto care a protestat si in trecut impotriva conditiilor grele de munca din fabricile Fiat se tem ca proiectul este doar pe hartie si ca producatorul intentioneaza sa se concentreze pe dezvoltarea masinilor hibride si electrice din American.
Fabricile Fiat din Italia sunt cu pana la 20% mai putin productive decat cele din Europa. Unitatile din Polonia, Serbia si Turcia functioneaza la o capacitate de 70% din potential, in timp ce fabricile din Italia la doar 33%. O mare parte din probleme vin din lipsa flexibilitatii. Spre exemplu, daca o linie de masini dintr-o fabrica se vinde bine si alta din o alta unitate nu este comercializata la fel de bine, cei de la Fiat nu pot roti angajatii pentru ca acestia sa lucreze in unitatile profitabile.
Fiat a decis si sa iasa din Confindustria, cea mai mare organizatie care face lobby pentru drepturile angajatilor.
Citeste si: