Asiguratorii considera ilegala plafonarea tarifelor RCA si sesizeaza Comisia Europeana. Transportatorii cer o noua lege a politelor auto
Protest transportatori
UPDATE Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) considera ca plafonarea tarifelor RCA incalca principiul pietei libere, concurentiale, prevazut de Constitutia Romaniei, dar si o serie de reglementari europene, in consecinta a sesizat Comisia Europeana cu privire la ilegalitatea deciziei Guvernului Romaniei.
"Ca urmare a aprobarii de catre Guvern a tarifelor plafonate pentru polita de asigurare obligatorie auto, UNSAR isi reafirma intentia de a actiona pe toate caile posibile pentru ca reglementarile specifice acestui domeniu sa respecte cadrul legislativ existent, atat la nivel national, cat si european. In primul rand, plafonarea tarifelor RCA incalca un principiu de baza prevazut de Constitutia Romaniei, cel al unei piete libere, concurentiale, iar membrii UNSAR analizeaza in acest moment cele mai bune variante de a actiona impotriva acestei prevederi. UNSAR a sesizat deja Comisia Europeana cu privire la incalcarile Directivei 2009/138/CE si ale Tratatului de functionare al Uniunii Europene, existand premisele ca Romania sa fie sanctionata pentru incalcarea legislatiei comunitare", se mentioneaza intr-un comunicat al UNSAR, remis presei.
Potrivit UNSAR, normele europene interzic atat plafonarea unor tarife in absenta unui sistem general de control al preturilor, cat si posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protectie pentru o anumita industrie.
"Avand in vedere faptul ca Romania nu are un sistem general de control al preturilor, este imposibil din punct de vedere legal sa aiba un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari. Mai mult, modul in care au fost emise aceste reglementari conduce la ideea ca aceasta masura a fost luata doar pentru a raspunde la presiunile transportatorilor, invocandu-se o situatie de criza in piata. Aceasta criza nu a putut fi fundamentata economic, printr-o analiza financiara solida a pietei de transporturi din Romania", se subliniaza in comunicat.
Mai mult, UNSAR sustine ca societatile de asigurari se confrunta cu probleme financiare, avand in vedere ca in ultimele noua luni, asiguratorii din Romania au primit infuzii de capital de la actionarii straini in valoare de 90 de milioane euro, afacerile pe aceasta linie generand pierderi de 2,8 miliarde lei in noua ani.
"In urma masurilor aprobate de Guvern, pierderile societatilor de asigurare vor creste si nu se vor limita doar la cele sase luni prevazute pentru plafonare de Ordonanta de Urgenta 54/2016, ci isi vor face simtite efectele pe o perioada mult mai lunga, greu de estimat, dat fiind specificul asigurarii RCA", se subliniaza in documentul citat.
Asiguratorii mai avertizeaza ca, dupa incheierea perioadei de sase luni in care tariful este plafonat, cel mai probabil se va reveni la tarifele sustenabile pentru asiguratori, situatie care va crea din nou perceptia unor dezechilibre in piata.
Transportatorii cer o noua lege a asigurarilor RCA
De cealalta parte, patronatele din transporturile rutiere saluta adoptarea de catre Guvern a Hotararii privind stabilirea tarifelor de prima maxime RCA aplicabile de societatile de asigurare si solicita transmiterea acesteia cat mai urgent spre publicare in Monitorul Oficial, dar si elaborarea unei noi legi a asigurarilor RCA, care sa indrepte "toate neajunsurile legislatiei actuale".
"Patronatele din transporturile rutiere - UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI - saluta adoptarea de catre Guvern a Hotararii privind stabilirea tarifelor de prima maxime RCA aplicabile de catre societatile de asigurare care practica asigurarea obligatorie de raspundere civila auto si solicita transmiterea acesteia cat mai urgent spre publicare in Monitorul Oficial", au precizat patronatele din transporturi, intr-un comunicat.
Transportatorii rutieri solicita, totodata, Parlamentului, o noua lege a asigurarilor RCA care sa fie elaborata si finalizata in 3-6 luni dupa expirarea primelor sase luni de plafonare a tarifelor, iar aceasta trebuie sa tina cont de toate problemele identificate pe perioada de aplicare a OUG 54/2016, astfel incat sa indrepte toate neajunsurile legislatiei actuale.
"Noua lege RCA va trebui sa asigure transparenta totala in privinta modului de calcul al tarifelor de prima RCA pe toate categoriile de autovehicule detinute de persoanele fizice si juridice in raport cu daunalitatea inregistrata si evolutia pozitiva sau negativa a acesteia, sa asigure compensarea directa si sa prevada masuri eficiente de crestere a gradului de cuprindere in asigurare", afirma UNTRR.
Guvernul a adoptat, miercuri, proiectul de hotarare privind stabilirea tarifelor RCA, actul normativ incluzand si o anexa care stabileste preturile maxime la care pot fi vandute polite si pentru masinile electrice. Potrivit proiectului lansat in dezbatere de Ministerul Finantelor, companiile de asigurari care vor depasi nivelul maxim al tarifelor de prima RCA stabilite pentru o perioada de sase luni prin Hotarare de Guvern vor fi sanctionate cu amenzi de pana la 50.000 de lei.
In cazul persoanelor fizice, o prima maxima RCA de 3.087 lei ar urma sa fie platita de un sofer care are mai putin de 25 de ani si conduce o masina de peste 2.500 cmc, iar cea mai redusa prima RCA, de 610 lei, va fi achitata de un sofer cu varsta cuprinsa intre 31 si 40 de ani pentru un autovehicul cu o capacitate de 1.201 - 1.400 cmc.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS