Potrivit unor surse, citate de Profit.ro, pe un model folosit deja in Austria, preturile de vanzare nu vor putea depasi cu mai mult de 50% tariful de referinta ajustat cu valoarea bonuslui sau malusului fiecarui sofer.

In functie de istoricul sau de dauna (numarul de accidente in care au fost implicati), asiguratii primesc o reducere pentru asigurare (cu atat mai mare cu cat au o perioada mai lunga fara accidente) sau, dimpotriva, sunt penalizati cu o crestere de pret (daca au fost implicati in evenimente).

De exemplu, pentru persoanele cu varste cuprinse intre 51 si 60 de ani care conduc masini cu capacitatea cilindrica de 1.200 de centimetri cubi, tariful scade sub 570 de lei, fata de 618 lei in prezent.

In cazul soferilor cu varsta intre 31 si 40 de ani care conduc masini cu capacitatea cilindrica intre 1.401 si 1.600 centimetri cubi, tariful de referinta este practic similar cu cel fixat in prezent, adica aproximativ 700 de lei.

Cititi mai multe detalii pe www.profit.ro.

Fostul presedinte al Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), Misu Negritoiu, care fost revocat din functie saptamana trecuta, a declarat ca exclude o explozie sau un avans de 20% al tarifelor asigurarilor auto obligatorii RCA, dar ca este posibila o crestere graduala si diferentiata a tarifelor, dupa expirarea perioadei de plafonare.

Transportatorii au cerut recent prelungirea perioadei de plafonare a tarifelor RCA dupa data de 18 mai, in conditiile in care o noua lege RCA nu este inca in vigoare si exista pericolul ca preturile sa creasca puternic in viitorul apropiat. Negritoiu exclude insa o explozie a preturilor, dar recunoaste ca ar putea exista o crestere graduala a tarifelor.

”Nu exclud o crestere graduala si diferentiata in regimul de tarife maximale. Eu exclud o crestere exploziva sau de circa 20%. Cred ca media va ramane tot acolo sau va exista o evolutie foarte marginala”, a declarat Negritoiu. Negritoiu a prezentat, in cadrul conferinte, evolutia pietei RCA in primul trimestru al acestui an.

Cu acest prilej a fost prezentat si raportul integrat privind evolutia pietelor financiare non-bancare in anul 2016.

”Piata politelor auto obligatorii (RCA) a atins, la sfarsitul primului trimestru al anului 2017, valoarea de 1,06 miliarde lei, nivel similar cu cel consemnat in aceeasi perioada a anului trecut, 1,07 miliarde lei”, se arata in raport.

In primele trei luni, pe ansamblul intregii piete, prima medie RCA anualizata a scazut cu aproximativ 3%, fata de aceeasi perioada a anului trecut, atingand valoarea de 727 lei. Pentru persoane fizice, prima medie anualizata a fost de 533 lei, in timp ce pentru persoane juridice aceasta a ajuns la 1.340 de lei, potrivit datelor ASF.

”Numarul contractelor anuale a ajuns, in primele trei luni ale anului, la 1,46 milioane unitati, fata de 1,44 milioane in trimestrul I al anului 2016, cea mai mare pondere fiind reprezentata de politele cu o valabilitate de 6 luni. Totodata, analiza datelor preliminare raportate de societatile de asigurare releva faptul ca ponderea politelor cu durata pe o luna a crescut de la 6,46% la 14,37%”, se arata in raport.

Totodata, dauna medie RCA platita pentru vatamari corporale, in primul trimestru din 2017, a crescut cu 48%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, in timp ce pentru pagube materiale a scazut cu 3%. De asemenea, rata combinata a scazut pentru prima data sub pragul de 100%, ajungand la 97%, in scadere de la 106%, nivel consemnat in primele trei luni ale anului 2016.

In acelasi timp, se observa o concentrare semnificativa la nivelul cotei de piata a asiguratorilor din top, astfel incat primele doua societati concentreaza aproape 60% din portofoliul RCA din Romania. Astfel, liderul pietei, City Insurance, detine 31,6% din piata, iar Euroins detine 27,7%. Asirom, care era liderul pietei dupa primul semestru al anului trecut, este pe locul al treilea, cu o cota de piata de 10,2%. Allianz-Tiriac, care avea cea mai mare cota de piata la finalul anului trecut, se afla pe pozitia 4, cu 8,5%.

Si premierul Sorin Grindeanu a declarat ca nu exista riscul cresterii majore a preturilor RCA in viitorul apropiat, urmand ca problema sa fie transata de catre Parlament in perioada urmatoare.

Am avut discutii, si eu si colegii mei de Cabinet, fie ca vorbim de ministrul Finantelor, de ministrul Transporturilor si de alti colegi cu cei din Parlament - cei din comisiile de buget/finante si de la Camera si de la Senat - cu transportatorii au avut loc mai multe randuri de discutii pentru a-i consulta pe aceasta problema. De asemenea, cu ASF. Concluzia este ca, in perioada urmatoare, in Parlament fiind un proiect de lege (...) o sa asteptam ca Parlamentul sa ia o decizie din acest punct de vedere”, a declarat premierul Sorin Grindeanu.