De la asistat social la miliardar. Cine este creatorul WhatsApp, ucraineanul care l-a convins pe Zuckerberg sa-i dea 19 mld. dolari
Fondatorul WhatsApp, ucraineanul Jan Koum, a intrat in randurile miliardarilor imbogatiti de internet, dupa incheierea tranzactiei de 19 miliarde de dolari prin care Facebook-ul lui Mark Zuckerberg preia aplicatia de mesagerie instant.
Pentru Jan Koum (38 de ani), noul statut contrasteaza cu tineretea petrecuta in Statele Unite, ca adolescent imigrant din Ucraina, crescut intr-o familie asistata social, scrie Bloomberg.
Jim Goetz, partener la fondul de capital de risc Sequoia Capital, spune ca aversiunea lui Koum fata de publicitate si folosirea datelor personale ale utilizatorilor pentru a vinde reclame provine din copilaria petrecuta in comunism, cu teama permanenta de "politia secreta".
Detesta publicitatea in business: "Nimeni nu adoarme cu gandul la reclamele pe care le va vedea maine"
Sequoia Capital este singurul investitor care a avut incredere in WhatsApp si a finantat devreme dezvoltarea companiei. Alaturi de Koum si Acton, Sequoia va fi al treilea mare castigator al mutarii Facebook.
WhatsApp nu aduna informatii referitor la numele, sexul, adresa sau varsta utilizatorilor. Pentru utilizarea serviciului este suficienta confirmarea numarului de telefon.
"Este o abordare clar contra pietei, influentata de experientele lui Jan dintr-o copilarie petrecuta intr-un stat comunist cu politie politica. L-a facut sa aprecieze mijloace de comunicare care nu sunt urmarite sau ascultate", explica Goetz intr-o postare publicata miercuri pe blogul fondului Sequoia Capital.
A lucrat la Yahoo pana in 2007. Doi ani mai tarziu lanseaza WhatsApp
Angajat la Yahoo pana in 2007, Koum a parasit compania alaturi de programatorul Brian Acton, deziluzionati de obsesia cu publicitatea a companiilor de servicii online.
In 2009, cei doi au infiintat propria firma, cu o strategie bazata pe crearea unei aplicatii de mesagerie usor de utilizat, ignorand complet advertisingul.
"Nimeni nu se trezeste dimineata gandindu-se la publicitate, nimeni nu adoarme cu gandul la noile reclame pe care le va vedea maine. Fara publicitate! Fara jocuri! Fara smecherii!", scria Koum in 2012 intr-o postare pe blog.
Din culisele negocierii unei super tranzactii
Strategia a dat roade. In cinci ani, WhatsApp a acumulat 450 milioane de utilizatori activi lunar, de doua ori mai multi decat Twitter. In februarie, Mark Zuckerberg a cumparat compania pentru 19 miliarde de doalri, cea mai mare tranzactie din sectorul IT incepand din 2001, cand Time Warner fuziona cu AOL intr-o afacere de 124 miliarde de dolari.
Tot Bloomberg scrie ca Zuckerberg si Koum au negociat tranzactia timp de doi ani, in dese iesiri la cina si plimbari in parc. La inceputul acestei luni, fondatorul Facebook i-a facut fabuloasa oferta lui Koum. Creatorul WhatsApp a raspuns afirmativ ofertei chiar pe 14 februarie, cand a dat, practic, buzna peste Zuckerberg si sotia acestuia, in casa, unde cei doi savurau o cina romantica de Ziua Indragostitilor, relateaza si Business Insider.
Koum si Acton vor deveni miliardari in dolari dupa perfectarea vanzarii.
Koum va primi un post de director in Consiliul de Administratie al Facebook, compania care opereaza cea mai mare retea de socializare din lume, cu peste 1,2 miliarde de utilizatori, afaceri de 8 miliarde de dolari pe an si o capitalizare de piata de 173 miliarde de dolari.
Brian Acton, al doilea co-fondator WhatsApp, a fost respins la un interviu de angajare la Facebook
Acton (44 de ani) a crescut in statul american Michigan si a fost cel de-al 44-lea angajat al Yahoo, potrivit revistei Wired. In perioada petrecuta la Yahoo, Acton s-a ocupat de publicitate, comert electronic si servicii de calatorie. Acton a investit in timpul boom-ului dot-com si a pierdut milioane de dolari odata cu spargerea balonului speculativ.
Koum a fost adus la Yahoo de Acton, care i-a fost mentor, potrivit Forbes. In 2009, Acton anunta pe Twitter ca a incercat sa se angajeze la Facebook, dar a fost respins. Cateva luni mai tarziu, cei doi au fondat WhatsApp cu scopul de a crea o platforma de mesagerie usor de utilizat, care permite utilizatorilor sa evite tariful perceput de operatorii de telefonie mobila pentru SMS-uri.
Noua companie nu a investit in marketing si nu a angajat un specialist in relatii cu publicul, pariind ca aplicatia va deveni populara datorita recomandarilor castigate din partea utilizatorilor. WhatsApp a luat avant in cercuri de prieteni sau familii separate de granite, in special in Europa, unde costul SMS-urilor internationale reprezinta o problema.
Koum si Acton au preferat discretia. Sediul companiei din Mountain View, California, nu are nici macar un panou la intrare, potrivit lui Goetz. "In timp ce alti concurenti promovau jocuri si incerca sa-si accelereze extinderea, Jan si Brian s-au devotat unui serviciu curat, foarte rapid, care functioneaza perfect", noteza investitorul.
Strategia WhatsApp de a ignora complet publicitatea contrazice flagrant modelul de afaceri al Facebook, care cauta permanent noi modalitati de a vinde spatiu publicitar si de a transforma in venituri volumele uriase de informatii pe care le acumuleaza despre utilizatorii sai.
Koum a precizat pe site-ul companiei ca WhatsApp isi va pastra autonomia si va continua sa opereze independent.
Pe acelasi subiect: