"Sunt consternat ca nici joi (n.red.) Consiliul nu a putut debloca programul de ajutor alimentar pentru persoanele defavorizate pentru anii 2012 si 2013. In aceste ultime zile, Comisia Europeana a facut tot ce i-a stat in putere si si-a asumat toate responsabilitatile pentru a face posibil un acord. Argumentele tehnice sau juridice avansate de unele state membre pentru a respinge acest program sunt depasite. Vreau sa asigur beneficiarii acestui sprijin si organizatiile caritabile de angajamentul Comisiei Europene de a sustine si de a permanentiza acest program. Mai este inca timp pentru a actiona. Mai este inca timp pentru ca acele state membre care blocheaza decizia, sa revina asupra pozitiei lor", a declarat Dacian Ciolos, comisarul european pentru Agricultura, dupa intalnirea Consiliului de Ministri.

Programul european de distribuire a produselor alimentare catre persoanele cele mai defavorizate (PEAD) este una din principalele surse de aprovizionare ale organizatiilor caritabile europene. De exemplu, 51% din produsele distribuite in 2010 de Federatia Europeana a Bancilor de Alimente au venit din PEAD. In fiecare an, mai mult de 18 milioane de persoane din 20 de state membre ale Uniunii Europene beneficiaza de ajutoarele alimentare distribuite in cadrul acestui program.

In urma deciziei Curtii de Justitie din 13 aprilie 2011 care a declarat ilegale dispozitiile planului pentru 2009, ce prevedea achizitia de pe piata a produselor alimentare, planul pentru anul 2012 a trebui adoptat cu un buget foarte redus. Astfel, pe 10 iunie 2011, Comisia Europeana a fost nevoita sa adopte un plan pentru 2012 limitandu-l la stocurile de interventie disponibile, ceea ce reprezinta un buget de 113,5 milioane de euro, adica mai putin de un sfert din planurile precedente.

Pe 3 octombrie, Comisia a adoptat in procedura de urgenta o noua propunere amendata si a propus o finantare exclusiva din bugetul Uniunii Europene.

Pe 17 septembrie 2010, Comisia adoptase deja o propunere revizuita a regulamentului de baza al PEAD.

Dincolo de alinierea la Tratatul de la Lisabona, principalele modificari au avut in vedere introducerea unei cofinantari nationale mai avantajoase (de 25% si de 10% pentru statele membre beneficiare ale Fondului de Coeziune) fata de 50% si de 25% in propunerea initiala, pentru a facilita participarea statelor membre la acest program.

Citeste si

Salariu de conducator. Top 10 al celor mai bine platiti lideri politici ai lumii. Unde se afla Basescu si Boc