Uniunea Europeana a lansat initiativa
Cerul Unic European ca urmare a aglomerarii spatiului aerian, cu 27.000 de zboruri zilnice pe intregul continent. In prezent, spatiul aerian european este neunitar, cu 28 de sisteme de control al traficului aerian si 60 de centre de trafic aerian, fapt ce-l face ineficient, ducand la costuri suplimentare de 5 miliarde de euro anual, suportate de pasageri, potrivit unui comunicat al PE citat de
Mediafax.
Prin crearea Spatiului Unic European, UE isi propune reducerea zborurilor cu escala si a duratei curselor aeriene, scaderea consumului de combustibil si a emisiilor de carbon. Primul pachet de masuri (SES1) a fost adoptat in 2004, dar nu a dat rezultate, iar SES2 a fost lansat in 2009, SES2+ avand scopul de a accelera reforma serviciilor in domeniul aviatiei.
SES2+ are doua elemente principale: inlaturarea barierelor nationale pentru crearea unor rute mai scurte, care inseamna si un consum mai mic de combustibil, si infiintarea a noua "blocuri de spatiu aerian" regionale, in locul celor 28 de sisteme de control al traficului aerian, pentru imbunatatirea performantelor.
"Autoritatile nationale de aviatie au un rol cheie in punerea in aplicare a Cerului Unic European. Prin urmare, Comisia si Agentia Europeana pentru Aviatie (EEA) ar trebui sa inlesneasca colaborarea dintre acestea, pentru a permite schimbul de bune practici si a dezvolta o abordare comuna, inclusiv prin intensificarea cooperarii la nivel regional, furnizandu-le o platforma pentru aceste schimburi", se arata in proiectul de rezolutie al carui raportor este europarlamentarul PPE Marian-Jean Marinescu.
Autoritatile europene doresc asigurarea "transparentei bazei de calcul a tarifelor in functie de costuri". In plus, tarifele stabilite trebuie sa incurajeze "furnizarea in conditii de siguranta, eficienta, eficacitate si durabilitate a serviciilor de navigatie aeriana in vederea realizarii unui inalt nivel de siguranta si rentabilitate".
Proiectul de rezolutie urmeaza sa fie votat in plen, in cadrul sesiunii din martie.
Echipamente speciale pentru controlul lichidelor din bagajul de mana, de vineri, in aeroporturi
Toate aeroporturile din Uniunea Europeana vor avea de vineri, 31 ianuarie, echipamente speciale pentru controlul lichidelor din bagajul de mana, atat la plecare, cat si la transfer, anunta Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (CNAB).
"Incepand cu data de 31 ianuarie 2014, pe aeroporturile din Uniunea Europeana, atat la plecare, cat si la transfer, lichidele, gelurile si aerosoli aflate in bagajul de mana al pasagerilor, care se incadreaza in urmatoarele categorii: lichide, aerosoli, geluri achizitionate din magazinele de tip duty free din aeroporturi sau de la bordul aeronavelor, ambalate in pungi speciale, prevazute cu elemente de probare a integritatii, sigilate, numite STEB (Security Tamper Evident Bag); medicamentele si produse necesare unor diete speciale, inclusiv alimentele pentru bebelusi, vor putea fi transportate doar dupa ce au fost supuse controlului de securitate", se arata intr-un comunicat remis Mediafax, joi, de CNAB.
Altfel spus, pe langa controlul obisnuit al bagajului de mana, pasagerii vor fi obligati sa prezinte, la solicitarea personalului de securitate, recipientele cu lichid, pentru a fi supuse unui control suplimentar, efectuat cu echipamente speciale, au explicat, pentru MEDIAFAX, reprezentantii CNAB.
Volumul lichidelor din bagajul de mana nu trebuie sa depaseasca 1 litru
"La efectuarea controlului, personalul de securitate poate solicita pasagerilor o dovada a autenticitatii produselor sau deschiderea recipientelor in care se afla lichidele si poate refuza transportul acestora. Singurele lichide, aerosoli si geluri care vor putea fi transportate, in continuare, fara restrictie, in bagajul de mana, sunt cele aflate in recipiente individuale de maximum 100 ml si amplasate intr-o punga de plastic transparenta, resigilabila, al carei volum nu trebuie sa depaseasca un litru", a mai precizat CNAB.
Toate recipientele si produsele ce contin lichide vor trebui, astfel, scoase din bagajele de mana si prezentate separat la controlul de securitate.
CNAB pune la dispozitia structurilor responsabile de efectuarea controlului de securitate echipamente speciale pentru controlul lichidelor. Acestea vor fi amplasate pe filtre dedicate, pe care pasagerii le vor putea identifica cu ajutorul signalisticii sau a personalului aeroportuar.
Aceste metode de analiza a lichidelor, aerosolilor si gelurilor cu echipamente speciale la controlul de securitate din aeroporturile comunitare au ca scop ridicarea treptata a restrictiilor privind transportul acestor produse in bagajul de mana, pentru cresterea gradului de confort al pasagerilor, proces care urmeaza sa fie finalizat in 2016. Pana atunci, celelalte lichide, geluri si aerosolicare nu se incadreaza in categoriile mentionate vor putea fi transportate doar in bagajul de cala.
Noile reguli referitoare la transportul lichidelor, aerosolilor si gelurilor sunt prevazute in Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 246/2013 al Comisiei din 19 martie 2013 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 185/2010 in ceea ce priveste controlul de securitate al lichidelor, aerosolilor si gelurilor in aeroporturile din UE.
Pentru detalii suplimentare privind noile masuri de securitate referitoare la lichidele, aerosolii si gelurile transportate, pasagerii se pot adresa personalului de la ghiseele de check-in sau personalului de securitate din aeroport.