"Cresterea pietei vine din mijloace de transport, vorbim in general de vehicule comerciale grele, ceea ce inseamna ca economia incepe sa functioneze. In plus, de anul viitor transportatorii nu mai au voie cu Euro5 la vehicule comerciale grele, iar unii deja au inceput sa schimbe parcurile auto. Sunt camioane care circula numai in strainatate pe rute europene", a afirmat luni directorul general al BCR Leasing, Bogdan Speteanu. 

Din totalul pietei, de aproape un miliard de euro in primele noua luni, leasingul de vehicule a avansat cu 27,25%, la 737,42 milioane euro, din care circa jumatate au reprezentat vehiculele comerciale grele, potrivit datelor estimate de Asociatia Societatilor Financiare - ALB Romania pe baza cifrelor comunicate de aproximativ jumatate dintre membrii sai. 

"Servim Vestul Europei cu soferi si camioane, finantam exportul de servicii. Vrem sa crestem piata de leasing, dar nu ne dorim cresteri spectaculoase, ne-am invatat lectia din criza", afirma directorul general al VB Leasing, Liviu Serban. 

Speteanu a mentionat ca transportatorii s-au reorientat de la constructii spre agricultura, de la transportul de ciment la cel de cereale. 

Pe de alta parte, echipamentele au consemnat un plus de doar 1%, la 218,57 milioane euro, in timp ce finantarile imobiliare au scazut cu 12,37%, la 31,5 milioane euro. 

"Vehiculele reprezinta segmentul unde putem face ceva, pe echipamente au intrat fondurile europene si, cat timp nu suntem la aceasta masa, nu putem creste pe echipamente. Vanzatorii de echipamente au un dosar de leasing si noua de fonduri europene prin banci. Cei interesati sa achizitioneze vin la leasing atunci cand nu au proiecte intocmite pentru accesarea de fonduri sau nu au timp sa astepte aprobarea dosarului", spune Razvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing. 

El apreciaza ca firmele de leasing vor putea avea cresteri pe finantarile de echipamente destinate agriculturii dupa ce vor acorda cofinantari pe proiecte cu fonduri europene. 

Fermierii vor putea sa aplice pentru fonduri europene cu cofinantare si de la firmele de leasing, pe langa cea bancara, pe anumite masuri, urmand sa fie stabilite si clarificate in perioada urmatoare anumite aspecte, precum problema proprietatii in cazul unui contract de leasing, unde firma finantatoare detine posesia activului pana la finalul contractului. Aceasta posibilitate de finantare ar putea intra in vigoare de la 1 ianuarie 2015. 

"Suntem pregatiti sa jucam pe fonduri europene, am mai fost in urma cu cativa ani pe anumite masuri, apoi au fost scoase IFN-urile din program. Agricultura este de viitor si ne vom pregati cu specialisti pe acest domeniu al fondurilor europene. Avem experienta pe partea de echipamente si putem ajuta clientul sa aleaga varianta cea mai buna", a punctat Diaconescu. 

Pe de alta parte, directorul comercial al BRD Sogelease, Cosmin Baiu, vede o posibila problema in faptul ca fondurile europene ajung in contul clientului dupa sase luni, timp in care acesta are nevoie de un credit-punte pentru a realiza investitia necesara, pe langa cofinantare. 

Firmele de leasing sunt dispuse sa finanteze si afaceri de tip start-up pe proiecte cu fonduri europene, intrucat pot lua ca garantie activul finantat, fara a se expune unui risc prea mare.