“Nu mai exista zboruri pentru mine, asa ca nu mai ajung in Singapore / Nu mai exista cazinouri pentru mine, asa ca nu mai am nici bani. (...) Ce fel de pilot mai sunt si eu / Daca stau toata ziua acasa si nu mai ajung sa zbor”, sunt doar cateva dintre versurile unei melodii pe care un pilot indian a postat-o pe YouTube, cu ocazia opririi flotei aeronavelor Boeing 787 la sol.

Potrivit Bloomberg, nemultumirea indianului este impartasita si de restul pilotilor, care se antreneaza intens pentru conducerea unui nou tip de avion. Cel mai adesea, pilotii sunt limitati la cunoasterea unui singur model, ca sa reduca riscul aparitiei unor greseli, atunci cand se afla in cabine diferite. Incepand din 16 ianuarie, cand intreaga flota Dreamliner 787 a fost adusa la sol, pilotii au fost nevoiti sa isi petreaca timpul in simulatoare de zbor sau discutand cu studentii.

“Nu stim cand avioanele vor fi din nou gata de decolare, asa ca nu vrem sa riscam si sa ii punem sa piloteze alte aparate. Asta ar aduce o intreaga serie de probleme”, spune Peter Harbison, director executiv la Centrul pentru Aviatie CAPA, din Sydney.

Expertii inca investigheaza cauzele incendiului care a avut loc in ianuarie, la una din bateriile aeronavelor, unul dintr-o serie de incidente care au dus, pentru prima oara in 34 de ani, la retragerea unei flote intregi.

Boeing a venit luna trecuta cu o solutie care ar trebui sa rezolve problema bateriilor, insa aceasta trebuie sa fie mai intai testata temeinic, pentru a preveni alte situatii de acest gen. Planul include izolarea celulelor bateriilor cu sticla rezistenta la caldura, un mecanism de ventilare si o carcasa mai solida pentru fire.

Bateriile modificate se vor incadra in spatiul prevazut pentru cele actuale si vor avea si un sistem care va permite pilotilor sa le monitorizeze. Totodata, va fi nevoie de acordul secretarului american pentru Transporturi, Ray LaHood, care a declarat anterior ca avioanele 787 nu vor zbura pana ce Statele Unite vor avea incredere in proportie de 1000% ca sunt sigure.

FAA a consemnat la sol toate avioanele Dreamliner pe 16 ianuarie, dupa un incendiu izbucnit la bordul unui 787 al Japan Airlines parcat la Boston, in timp ce un alt 787, operat de All Nippon Airways, a fost nevoit sa efectueze o aterizare de urgenta in Japonia.