Metrorex va construi 65 de statii de metrou in 10 ani. In ritmul de pana acum vor fi gata in 2135
Reteaua bucuresteana de metrou s-a imbogatit in ultimele doua decenii cu 11 statii, ajungand in prezent la 51, insa Ministerul Transporturilor anunta ca in urmatorii zece ani va finaliza mai mult decat dublu fata de ce exista in prezent, adica inca 65 de statii.
Luand in calcul ritmul mediu de constructie a retelei bucurestene de metrou din ultimii 21 de ani, de circa o statie la doi ani, Capitala ar putea avea inca 65 de statii de metrou abia peste 124 de ani, potrivit calculelor Ziarului Financiar. Anca Boagiu, ministrul transporturilor si infrastructurii, este ceva mai optimista si spera sa construiasca totul nu in 124 de ani, ci in zece.
"In urmatorii zece ani este prevazuta executia altor 65 de statii cu o valoare totala de 8,5 miliarde de euro. Eu sper ca ceea ce s-a intamplat in trecut, sa avem zeci, mii de lucrari incepute si neterminate, sa nu mai fie o linie directoare in statul roman", a declarat vineri Boagiu dupa inaugurarea a doua noi statii de metrou de pe magistrala 4 Gara de Nord-Lac Straulesti. Cele doua statii, Jiului si Parc Bazilescu, care au costat 72,5 milioane de euro fara TVA, se numara printre putinele realizari post-decembriste la nivelul retelei de metrou din Bucuresti.
De altfel, in ultimii 21 de ani, au fost inaugurate doar 11 statii din totalul de 51, cate are in prezent Capitala. Reteaua de metrou din Bucuresti are o lungime de circa 70 de kilometri, dintre care in ultimele doua decenii au fost inaugurati 12,4 kilometri, toti inceputi inca din perioada comunismului. Spre exemplu, circa 50% din lucrarile de structura ale tronsonului de metrou de 2,6 kilometri, inaugurat vineri, precum si o parte din statia Jiului, au fost realizate in urma cu mai bine de 20 de ani.
Problema metroului este cu atat mai stringenta cu cat in prezent reteaua de transport detine doar 3,5% din lungimea de transport public a Capitalei, dar preia 25% din cererea de transport. Anul trecut metroul bucurestean a consemnat un trafic de peste 177 de milioane de pasageri, adica circa 485.000 de calatori zilnic.
"Laudabila este dorinta, insa cu realizarea este putin mai complicat. Daca facem o socoteala simpla si presupunem ca intre fiecare doua statii ar exista un kilometru de linie de metrou, acest lucru ar insemna cel putin inca 65 de kilometri. E un vis pentru care am rezerve ca se va realiza in zece ani. O varianta optimista si posibila ar fi 40-50 de ani", a declarat Alexandru Dobre, presedinte de onoare al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii din Romania. In garniturile de metrou a aparut inca de saptamana trecut o harta actualizata a retelei bucurestene de metrou, care marcheaza si trei tronsoane ce cuprind circa 20 de statii in executie sau in pregatire, pe directiile Raul Doamnei-Pantelimon, Parc Bazilescu-Lac Straulesti si Gara de Nord-Aeroport Henri Coanda Otopeni. Restul de peste 40 de statii ar urma sa fie localizate pe directia nord-est-sud-vest (Depoul Voluntari - Independentei 1877 si centru-sud (Gara de Nord-Gara Progresul), precum si extensii ale magistralelor deja existente.