"A durat foarte mult pentru a fi construit, eu sunt al saselea prim-ministru roman, de la Isarescu pana la inaugurare. Lectia importanta este sa invatam impreuna sa lucram mai eficient la marile proiecte necesare ambelor tari", a spus Ponta, citat de Mediafax.

El a adaugat ca spera ca foarte curand sa nu mai existe puncte de frontiera intre Romania si Bulgaria, prin aderarea ambelor tari la Spatiul Schengen.

La randul sau, premierul bulgar, Plamen Oresarski, a afirmat ca ii pare rau ca "povestea" acestui pod a fost atat de lunga si a precizat ca, atunci cand s-a decis inceprea constructiei, el a fost implicat in asigurarea finantarii proiectului.

El a aratat ca astfel de proiecte reprezinta simbolul unor bune relatii intre state si oameni si pot impulsiona dezvoltarea economica a Bulgariei si Romaniei.

VEZI IMAGINI CU PODUL CALAFAT-VIDIN

La ceremonia de inaugurare a mai fost prezent, printre altii, si comisarul european pentru politica regionala, Johannes Hahn, proiectul fiind finantat din fonduri ISPA. La ceremonie a asistat si guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu.

Guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu, cel care a semnat in 2000, ca prim-ministru, acordul de constructie a podului de la Calafat-Vidin, afirma ca la acel moment spera ca lucrarea sa fie incheiata mai repede, nu in 2013, si a adaugat ca acest pod poate concura sa apara pe bancnotele de euro.

"Este un pod european, solid, eficient, care uneste doua parti ale Europei si, pentru ca pe bancnotele de euro se afla poduri, ca simbol al unitatii europene, al comunicarii, al solidaritatii, cred ca si acest pod poate concura in viitor sa apara pe una din bancnotele de euro", a spus Isarescu.

Romania si Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin in martie 2000, insa initierea proiectului a intarziat din cauza fondurilor insuficiente.

Podul de doi kilometri peste Dunare este parte a coridorului paneuropean de transport care leaga orasul german Dresda de Istanbul (Turcia).

Costurile totale ale proiectului totalizeaza 226 milioane de euro, iar angajamentul financiar al guvernului bulgar se ridica la 60,7 milioane de euro. Proiectul beneficiaza de imprumuturi si finantari gratuite de la Uniunea Europeana, Banca Europeana pentru Investitii, Agentia Franceza pentru Dezvoltare si Institutia Germana de Credit pentru Reconstructie si Dezvoltare.

Cat costa traversarea podului

Soferii de autoturisme cu cel mult 8+1 locuri si de masini transport marfa cu greutate mai mica de 3,5 tone vor plati o taxa de 27 lei (6 euro) pentru trecerea peste noul pod de la Calafat-Vidin, pentru masinile cu mai mult de 9 locuri si maximum 23 locuri pe scaune taxa fiind de 54 lei (12 euro).

Aceeasi taxa de 54 lei va fi achitata si pentru masini de transport marfa cu o greutate intre 3,5-7,5 tone, conform unei hotarari de guvern. Pentru masini de transport marfa cu o greutate intre 7,5-12 tone, taxa va urca la 81 lei (18 euro).

O taxa de 113 lei (25 euro) vor plati soferii de masini cu mai mult de 23 locuri pe scaune si autovehiculele de transport marfa cu o greutate mai mare sau egale cu 12 tone si cu maximum 3 axe, in timp ce pentru masinile de transport marfa cu o greutate mai mare sau egala cu 12 tone, dar cu 4 axe va fi platita o taxa de 167 lei (37 euro).

Tarifele exprimate in lei vor fi actualizate anual, in functie de cursul monedei euro valabil pentru prima zi a lunii octombrie, comunicat de Banca Centrala Europeana, curs aplicat incepand cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic urmator.