Airbus si Boeing, varfuri de lance ale aviatiei sau risipa de miliarde de dolari?
Boeing 787 Dreamliner
Simbolurile aviatiei moderne, Airbus A380 si Boeing Dreamliner 787 reprezinta adevarate puncte de referinta in industria aeronautica. Desi au fost proiectate sa uimeasca prin eficienta lor, au intampinat probleme inca de la lansare, iar acum se straduiesc sa revina in prima linie.
Menite sa revolutioneze aviatia, printr-un consum de combustibil foarte scazut, aeronavele Airbus si Boeing nu s-au ridicat in cele din urma la nivelul asteptarilor, relateaza CNN in pagina electronica. Niciunul dintre proiecte nu a reusit sa se incadreze in bugetul alocat initial ori sa fie finalizat la termenul limita. Ambele au aparut pe piata cu o intarziere de trei ani.
Problemele nu se sfarsesc insa aici. In continuare, cele doua tipuri de avioane inregistreaza intarzieri de productie, facandu-i pe multi sa se intrebe daca tehnologia inovatoare cu care s-au laudat este gata sa fie pusa in practica.
Primele semne de intrebare au aparut la modelul Airbus A380, care a avut anul trecut parte de o explozie, dar a reusit sa aterizeze in siguranta. Au urmat apoi problemele din zona aripilor. “Nu a fost deloc usor, dar am reusit. Am dezvoltat solutiile, le-am testat in zboruri si putem spune ca am reusit sa lasam aceste greutati in urma”, a declarat Fabrice Bregier, CEO-ul Airbus.
A venit apoi randul lui Boeing sa fie in lumina reflectoarelor, prin ultimul sau model, Dreamliner 787. “Exista o posibilitate, chiar daca este una destul de mica, ca dificultatile electrice ale Boeing 787 sa aiba o sursa mai profunda si mai complexa, ceea ce ar insemna implicit costuri mai mari pentru reparatii si, deci, intarzieri in procesul de fabricatie”, explica profesorul Keith Hayward, director de cercetare al Societatii Regale de Cercetare Aeronautica.
Japonezii au fost primii care au cerut oprirea procesului de productie, din cauza ingrijorarilor cu privire la bateriile cu litiu-ion. Toata flota de avioane a companiei americane Boeing a fost astfel oprita la sol. Este vorba despre acelasi tip de baterii pe care producatorul european Airbus intentioneaza sa le foloseasca pentru modelul A350 XWB.
“Tehnologia care se regaseste in modelul 787 reprezinta generatia viitoare. Airbus va incorpora aceasta tehnologie in fiecare din modelele urmatoare, ca de altfel in orice avion produs in secolul urmator”, adauga profesorul.
“In ceea ce priveste sistemul electric, nu vedem nici un motiv pentru care ne-am schimba planurile de design”, a afirmat Fabrice Bregier, directorul Airbus.
Problemele de franare, scurgerea de combustibil, parbrizele crapate, incendiile la motor ori aterizarile de urgenta, toate acestea reprezinta chestiuni care nu ar trebui sa se regaseasca in portofoliul niciunei aeronave, scrie si revista americana Forbes.
In incercarea de a revolutiona industria prin introducerea bateriilor pe baza de litiu, Boeing a sfarsit prin a ramane cu toata flota de avioane la sol, o premiera in istoria aviatiei. Proiectul bateriilor cu litiu, in care compania a investit miliarde de dolari, si totodata cel care se face vinovat de incendiile repetate, a intarziat comercializarea avioanelor, pana in prezent fiind livrate doar 6% din totalul de 848 de aeronave comandate.
Inginerii se straduiesc sa rezolve problemele aparute, dar este de asteptat sa dureze ani de zile pana cand companiile vor putea scoate profituri substantiale din comercializarea acestor modele.
Pe acelasi subiect: