Industria, pe mana strainilor. Ce a mai ramas la romani. Si Spania, tara cu cel mai mare deficit bugetar din zona euro, anunta contractarea economiei cu 1,5%
In fiecare dimineata citim toate site-urile romanesti si straine si strangem stirile de top de la Bloomberg la Ziarul Financiar, pentru cel mai bun update. Urmareste Incont.ro pe site sau pe Facebook. Transmitem informatiile care fac toti banii. Powered by StirileProTV.
Industria, pe mana strainilor. Doar extractia de carbune si industria alimentara mai sunt la romani
Aproximativ 2.800 de companii industriale inregistreaza afaceri de 55 miliarde de euro si profit de peste doua miliarde de euro, in conditiile in care mai bine de 90% din industriile din Romania sunt controlate de companii cu capital majoritar strain, arata o analiza a ZF. Aceste firme acopera 83% din cifra de afaceri a celor 26 de sectoare ale industriei analizate. Companiile straine domina 21 din cele 25 de piete industriale, companiile cu capital autohton, privat si de stat, fiind majoritare ca cifra de afaceri doar in cazul a cinci industrii: carbune (100% romani), alte activitati extractive (86%), industria alimentara (65%), activitati anexe extractiei (58%) si industria constructiilor metalice (53%). Si singurele piete care au mai ramas in mainile romanilor sunt extractia de carbune si activitatile asociate, precum si industria alimentara. La nivelul anului 2011 functionau in industrie aproximativ 40.000 de companii, adica 10% din totalul intreprinderilor active in acel an in Romania, ceea ce arata cat de dependenta este economia romaneasca de alte domenii, cum sunt comertul sau serviciile, in primul sector activand peste 170.000 de firme, noteaza ZF.
Curtea Europeana creeaza un precedent. Romanii taxati ilegal de stat pot lua banii inapoi cu dobanda
Toti romanii care au platit statului, taxe sau impozite, pe care justitia le-a declarat ilegale isi pot lua banii inapoi, plus dobanda, pentru perioada in care respectivele sume au stat la buget.O doamna din Sibiu care a platit in 2008 o taxa de prima inmatriculare de 6700 lei a cerut in instanta restituirea acestei taxe plus dobanda pe ultimii 5 ani. Legea actuala spune ca statul datoreaza dobanda doar de la momentul in care cetateanul depune cererea de restituire. Curtea Europeana a decis insa ca legea este incorecta iar statul trebuie sa plateasca dobanda de cand a INCASAT efectiv banii. "Practic aceasta decizia a desfiintat Articolul 124 din Codul de Procedura Fiscala roman, iar pe principiul echivalentei ele se vor aplica si oricaror alte sume de restituit de la buget" spune avocatul Dragos Tarsia. Decizia din Luxemburg da peste cap calculele guvernului care trebuie sa pregateasca bani si pentru dobanzi care pot ajunge si la 36 la suta pe an, informeaza StirileProTv.ro.
Ford se duce spre afaceri de 2 mld. euro in Romania, de zece ori mai mult ca in 2011
Americanii vor face 80.000 de B-Max la Craiova si 250.000 de motoare. In 2011, Ford a avut afaceri de doar 185 de milioane de euro, iar in 2012 de circa 600 de milioane de euro, conform estimarilor ZF. Afacerile Ford Romania ar putea urca in acest an in premiera la peste doua miliarde de euro. In prezent, Dacia detine aproape 10% din exporturile Romaniei. In conditiile in care si Ford accelereaza productia spre 100.000 de masini anual, exporturile Romaniei ar putea depinde in proportie de 10-13% anual de cei doi constructori auto, scrie ZF.
Din boardul Petrom iese „cuscrul“, intra „finul“ si „colegul“
Statul si-a numit ieri oficial noi reprezentanti in consiliul de supraveghere al OMV Petrom (SNP), cea mai mare companie din Romania, cu afaceri de 5,8 mld. euro in 2011 si un profit de 885 mil. euro. George Baesu, presedintele ANRP, care va avea pe mana afacerea de 10 mld. euro a restituirilor, si Lucian Dan Vladescu, presedintele ANRMAP, care supravegheaza toate achizitiile publice din Romania, vor fi „ochii si urechile“ statului in boardul Petrom. Baesu este finul baronului PSD de Vrancea Marian Oprisan, iar Vladescu a fost coleg de facultate cu premierul Ponta. Ei ii inlocuiesc pe Gheorghe „Bebe“ Ionescu, cuscrul presedintelui Traian Basescu, si pe Constantin Dascalu, despre a caror activitate nu se stie mai nimic. Spre deosebire de OMV, unde statul austriac detine 31,5% din actiuni si isi numeste ca reprezentanti oameni cu multi ani de experienta in business, statul roman prefera sa plaseze in aceste functii apropiati, scrie ZF.
Adrian Severin si un consilier al lui Ponta fac 200.000 € din praline
Europarlamentarul Adrian Severin, Dragos Andrei, consilier al premierului Ponta si alti doi actionari au adus in Romania franciza Neuhaus, unul dintre cele mai scumpe branduri de ciocolata din lume. Magazinul din Baneasa shopping City a vandut anul trecut praline de 190.000 de euro, cu aproape 60% peste targetul impus de compania-mama. Pentru acest an compania si-a bugetat afaceri in crestere cu 35% pentru magazinul din Baneasa Shopping City si doua noi deschideri in Bucuresti. Pe piata locala 100 de grame de praline Neuhaus costa 35 de lei, peste nivelul din Belgia, piata-mama si una dintre tarile cu cel mai mare consum de ciocolata, noteaza ZF.
Record. Costul de imprumut pentru statul roman a coborat in premiera sub 5%
Licitatia cu obligatiuni guvernamentale pe 3 ani, desfasurata luni de Ministerul de Finante, a adus cu sine stabilirea unui record in ceea ce priveste costul de imprumut pentru statul roman. De asemenea, leul a avut cea mai buna performanta dintre monedele din regiune. Pentru licitatia de ieri era stabilit un nivel indicativ de 300 milioane lei, iar bancile si clientii lor au pus la bataie o suma de 4 ori mai mari, respectiv 1,2 miliarde lei. MFP s-a oprit insa in a atrage exact suma anuntata, 300 milioane lei, astfel ca randamentul mediu al licitatiei a fost de 4,90%, cel mai mic din toate timpurile. Scadenta bondurilor vandute luni este in ianuarie 2016, scrie Capital.
Noi contribuim la buget, noi platim amenzile: cati bani pierde in instanta Compania nationala de strazi “pe seama” gropilor
Sunt atat persoane fizice care nu au asigurare si dau in judecata autoritatile de stat pentru a primi despagubire sau sunt societati de asigurare care, dupa ce acorda despagubirile clientilor, merg mai departe si dau ele in judecata statul pentru a recupera prejudiciul. In perioada 2010-2012 au avut loc, in cazul CNANDR, 885 de chemari in instanta. A se nota ca primariile si prefecturile pot fi date in judecata pentru starea drumurilor din localitati/municipii. Informatiile privind numarul de chemari in instanta pentru fiecare in parte nu este centralizata, Wall-Street.ro analizand situatia CNANDR. Din 2010 pana la finalul lui 2012 s-au strans, in cazul ultimei mentionate, aproape 900 de chemari in instanta. In final, in cei doi ani, CNANDR a trebuit sa plateasca despagubiri de circa 380.000 de lei, bani luati din bugetul de stat. Directia regionala de drumuri si poduri din Cluj a fost “cea mai lovita” de chemari in instanta – 228, dintre care au fost solutionate mai putin de jumatate (95), scrie Wall-Street.ro
Twitter incheie cea mai mare intelegere publicitara de pana acum
Twitter a facut un pas important zilele acestea, dupa semnarea unui contract pe mai multi ani cu Starcom MediaVest Group (SMG), care apartine de Publicis, unul dintre cei mai mari jucatori din publicitate, noteaza The Telegraph. Parteneriatul vine in urma unui studiu realizat de compania Nielsen, specializata in cercetarea de piata, care arata ca tot mai multi oameni care se uita la televizor si isi folosesc tabletele si smartphone-urile acceseaza si site-urile de socializare in acelasi timp. "Credem ca industria s-a concentrat pana acum in directia gresita, separand Twitter de televiziune. Noi credem ca Twitter este o punte", a declarat Adam Bain, unul din presedintii retelei de socializare. Intelegerea permite Coca-Cola, Microsoft sau WallMart, clientii SMG, sa isi expuna ofertele publicitare in locuri preferentiale pe Twitter, dar si sa aiba acces la anumite date.
Economia Spaniei se va contracta cu pana la 1,5% in acest an
Economia Spaniei se va contracta cu 1%-1,5% in acest an, a declarat ministrul Economiei, Luis de Guindos, intr-un interviu acordat Wall Street Journal, in timp ce estimarea oficiala de pana acum era un declin de 0,5%, relateaza AFP. PIB-ul va inregistra o usoara cresere in 2014, a precizat de Guindos. Banca Spaniei, FMI si Comisia Europeana prognozeaza pentru acest an o contractie de 1,4%-1,6%. Guvernul urmeaza sa prezinte vineri un nou plan de reforme, insotit de previziuni bugetare pentru anii urmatori. In 2012, deficitul bugetar al Spaniei a atins 10,6%, daca este inclus ajutorul pentru sectorul bancar, fiind cel mai ridicat din zona euro, a anuntat luni biroul european de statistica, Eurostat.
Producatorii auto curteaza China, cea mai mare piata din lume, la Shanghai
Producatorii auto curteaza clientii asiatici la Salonul Auto de la Shanghai, cea mai mare si mai extravaganta expozitie de acest fel din lume. Potrivit Washington Post, aproximativ 1.300 de masini sunt prezentate in cele 17 sali, iar miza este una uriasa. China este cea mai mare piata auto din lume, cu un ritm de crestere extrem de rapid. Numai anul trecut s-au vandut 19,4 milioane de masini, depasind cu mult performanta Statelor Unite. Competitia este acerba si se da intre General Motors si Volkswagen, care se lupta pentru titlul de cea mai populara companie auto, dar si alti producatori, ca Hyundai, Maserati sau gigantul chinez Geely, vin tare din urma. "In America de Nord, produsul este lucrul de referinta. Aici, in schimb, se pune mai mult accent pe stralucire si farmec", spune Tim Lee, presedintele operatiunilor internationale de la General Motors.
Dreamliner: Boening ar putea sa nu descopere niciodata cauza problemelor de la baterie
Boeing a recunoscut ca s-ar putea sa nu dea niciodata de problema care a cauzat functionarea defectuoasa a bateriilor de la modelul 787 Dreamliner, motiv pentru care intreaga flota a fost consemnata la sol, intr-o decizie fara precedent in istoria aviatiei. Declaratia a venit de la Larry Loftis, managerul general al diviziei 787 a companiei, scrie BBC. In prezent, bateriile celor 50 de avioane sunt inlocuite si Boeing planuieste reluarea zborurilor in saptamanile ce urmeaza, dupa ce vineri oficialii din aviatia americana au dat unda verde noilor modele de baterii. "Este posibil sa nu aflam niciodata cauza initiala. Nu este ceva neobisnuit sa nu descoperim o problema singulara. Asa ca cea mai buna practica din industrie este identificarea si repararea tuturor posibilelor probleme", a spus Loftis.