Care este profilul internautului roman
Aproximativ 90% dintre internautii romani intra zilnic online, majoritatea de pe computer de tip desktop si fac acest lucru acasa sau de la serviciu, potrivit valului de iarna al Studiului Demografic trafic.ro, care a colectat date in perioada 15 noiembrie - 15 decembrie.
Doua treimi dintre internautii romani (68,66%) folosesc desktopuri pentru a naviga pe Internet, 48,21% acceseaza web-ul de pe laptopuri, in timp ce un numar mult mai mic foloseste pentru a intra online telefoanele mobile (12,68%) sau PDA-urile (4,07%).
De asemenea, pentru a naviga online, majoritatea foloseste un calculator exclusiv (39,63%) sau il imparte cu inca o persoana (36,76%), existand insa si cazuri in care un singur calculator este folosit si de mai multe alte persoane (circa 23% de alte doua).
Cei mai multi (57%) nu folosesc date de logare pe calculator, in timp ce 43% intra cu nume de utilizator si parola.
Devenit parte integranta a vietii internautilor romani, Internetul este folosit zilnic, in mod frecvent, de 87,11% dintre internauti, aproape 12% il folosesc de cateva ori pe saptamana, in timp ce un numar redus intra online doar o data pe saptamana sau mai rar.
De unde si cum acceseaza
Locul preferat de participantii la studiu pentru accesarea Internetului este propria locuinta (90,72%) sau locul de munca (30,28%), din mers (8,18%) sau de la scoala/ facultate (6,45%), precum si din alte locuri cum ar fi de la prieteni, de la Internet cafe-uri sau din alte parti.
Cand navigheaza online, aproape jumatate (44,25%) dintre internautii romani folosesc un singur browser pentru a accesa paginile web, in timp ce restul folosesc doua sau mai multe browsere.
Ce cautam pe net
Potrivit studiului, internautii romani au intrat online pentru informatii (89,72%), comunicare/ socializare (58,27%) sau incarcat/ descarcat fisiere (39,29%).
De asemenea, pe Internet, se citesc bloguri sau forumuri (36,15%), se urmaresc clipuri si filmulete online (35,35%) sau se joaca jocuri online (25,18%), se cauta informatii financiare sau de afaceri (22,32%), se vizioneaza programe TV online (16,19%) sau se deruleaza alte tipuri de activitati (2,59%).
Astfel, cele mai vizitate categorii de site-uri sunt ziarele si revistele online (63,93%), comunitatile online (Hi5, LinkedIn sau Facebook - 49,92%) si site-urile cu locuri de munca (36,53%).
Pe locurile urmatoare in preferintele internautilor se afla site-urile auto (23,80%), cele de internet banking (23,63%), comert electronic (25,41%), turism (19,76%), cele cu profil imobiliar (11,93%) si site-uri pentru adulti (11,69%), precum si alte tipuri de site-uri.
In ceea ce priveste cele mai cautate informatii online, pe primul loc se afla cele referitoare la medicina, sanatate si alimentatie (50,12%), evenimente/ stiri despre Romania (43,77%), computere, software, IT & Internet (40,31%), dar si acelea vizand familia si viata de cuplu (39,41%), stiinta si tehnica (35,39%), turismul, calatoriile si vacantele (34,92%), copiii si educatia lor (32,80%) sau datele referitoare la bucatarie/ retete culinare (32,22%).
De asemenea, tot online, utilizatorii romani de internet se informeaza si despre: evenimente culturale, muzica, teatru sau cinema; teste, jocuri, cuvinte incrucisate; moda, cosmetica, frumusete si intretinere; problemele sociale; economie, finante, banci, curs valutar sau bursa; natura si mediu; psihologie, paranormal, astrologie si religie; auto moto; monden; programe si recomandari TV; concursuri; evenimente sportive; sfaturi / idei pentru casa si gradina; mica publicitate/ anunturi; politica; publicitate/reclame.
Petrecerea timpului liber
In timpul liber, participantii la studiu navigheaza pe Internet (68,68%), se uita la televizor (65,01%) sau isi petrec timpul impreuna cu familia (64,85%). Pe langa acestea, ei ies cu prietenii (43,92%), citesc carti (38,49%), asculta muzica (35,93%), se joaca pe calculator (31,93%) sau merg la cumparaturi (31,14%).
Activitati precum mersul la cinema, teatru sau concerte (17,79%), lectura ziarelor si revistelor (17,71%), practicatul unor sporturi (15,61%), iesirile in cluburi, baruri si discoteci (13,22%), ascultatul radioului (9,63%) sau altele (3,12%) sunt mai putin populare.
Cand este vorba de consumul de emisiuni TV, favorite sunt stirile (72,54%), apoi filmele (71,14%), emisiunile de divertisment (48,20), talk-show-urile ( 37,02), emisiunile culturale si educative (31.82%), meciurile si emisiunile sportive (29,10) si alte programe. Cu toate acestea, 5,99% dintre respondentii au spus ca nu s-au mai uitat la TV in decursul lunii de derulare a studiului.
De ce obiecte depindem
Electronicele si gadget-urile media sunt obiecte omniprezente in locuintele internautilor romani, nelipsite fiind laptopul/ desktopul (94,93%), mobilul (93,98%), televizorul (89,01%) si frigiderul (88,94%).
La acestea se adauga masinile automate de spalat rufe (82,70%), mixerele electrice de bucatarie (66,69%), aparatele foto digitale (63,22%), cuptoarele cu microunde (61,54%), telefoanele fixe (61,13%), prajitoarele de paine (55,25%), dar si DVD-uri (53,57%) ori filtre de cafea (51,99%). De asemenea, in foarte multe dintre locuintele internautilor romani se mai regasesc casetofoane si CD playere (46,82%), storcatoare de fructe electrice (44,37%), centrale termice de apartament (38,84%), MP3 playere (37,13%), biciclete (36,95%) si camere video (32,18%).
Ce produse ne fac viata mai frumoasa
Atunci cand este vorba de consumul de produse in general, internautii din Romania prefera cafeaua macinata (45,88%), laptele dulce (44,06%) si tabletele de ciocolata (40,79%), beau in mod egal vin (41,03%) si bere (41,01%) si folosesc carduri bancare (71,75%) si internet banking (23,26%).
Printre produsele alimentare preferate de internautii romani se mai numara iaurturile simple (39,78%), mezelurile (36,98%), alte produse lactate (32,77%) si bauturile racoritoare (acidulate - 31,50% si neacidulate - 29,34%).
Cum stam cu banii si produsele financiare
Pentru ca banii le influenteaza toate aspectele vietii, internautii romani se preocupa si de propria situatie financiara, fiind utilizatori de carduri de debit sau credit (71,75%), internet banking (23,26%) sau credite (20,77%). Alte produse din sectorul financiar utilizate de internautii romani sunt asigurarea pentru locuinta (18,10%), schimbul valutar (17,13%), asigurarile CASCO pentru masini (16,98%) si asigurarile de viata (14,77%).
Cum si ce decidem
Atunci cand este vorba de bunuri de larg consum, jumatate dintre internautii romani (49,42%) decid singuri asupra marcilor de produse achizitionate, in timp ce 43% iau decizii impreuna cu altcineva.
Situatia difera atunci cand este vorba de produsele electronice sau electrocasnice, 57,57% luand decizii de achizitie impreuna cu altcineva, in timp ce doar putin peste o treime dintre respondenti iau o astfel de decizie singuri. Similar, aproape doua treimi (64,5%) dintre internautii romani se consulta cu apropiatii sau familia cand cumpara mobilier si obiectele de decor, 27,47% luand singuri decizii in ceea ce priveste aceste obiecte.
Cand este vorba de cumparaturi, perioada preferata pentru acestea este cea de reduceri, majoritatea respondentilor declarand ca se informeaza in legatura cu lucrurile pe care le doresc inainte sa le achizitioneze, desi recunosc ca, uneori, fac achizitii sub imboldul momentului.
Cei mai multi obisnuiesc sa nu mai dea atentie pretului atunci cand isi doresc un produs, dar majoritatea spun ca sunt interesati de ofertele din magazine si li se intampla uneori sa faca achizitii doar pentru ca produsele sunt la promotie.
Concediu sau nu?
Aproape o treime (29,89%) dintre internautii romani care au luat parte la studiu nu au avut concediu in 2010, iar cei care au reusit sa plece si-au petrecut vacanta in Romania (40,58%), desi unii au reusit sa mearga si in alte tari, precum Italia (8,97%), Bulgaria (6,04%), Grecia (5,69%), Spania (5,40%), Austria (5,62%), Germania (4,94%), Franta (4,6%) sau Turcia (3,56%).
In urmatorul an, internautii romani intentioneaza sa isi achizitioneze masini sau apartamente, sa vanda sau sa inchirieze locuinte.
"Gospodaria" internautului
Desi aproape 45% dintre internautii romani nu au masina, restul au fie un autoturism, fie mai multe. In ceea ce priveste locuintele, mai mult de o treime (40,78%) au propria casa ori locuiesc cu parintii (38,48%), in timp ce unii (16,64%) stau in case inchiriate, iar altii (2,20%) - la prieteni, rude sau colegi.
Dominante pe Internet sunt in continuare femeile (53,35%), barbatii (46,65%) nefiind la fel de activi in navigarea online. Din punct de vedere al starii civile, 51% dintre internauti sunt casatoriti sau locuiesc cu partenerul, 41,16% sunt necasatoriti, in timp ce restul sunt divortati sau vaduvi.
Potrivit datelor Studiului demografic trafic.ro, majoritatea internautilor care au participat la studiu au fie 40-49 de ani (17,14%), fie 20-24 de ani (16,83%), urmatoarele cele mai active categorii de utilizatori de internet fiind cele ale persoanelor de 30-34 de ani (14,54%), 25-29 de ani (12,72%), 50-59 de ani (10,3%) si 34-39 de ani (10%). Mai putin prezente online sunt grupele de varsta 18-19 ani (6,1%), 14-17 ani (4,75%), sub 14 ani (4,07%) si peste 60 de ani (3,56%).
Ca nivel al educatiei, majoritatea internautilor au absolvit facultatea (33,78%), liceul (27,22%) sau studii postuniversitare (15,27%). Restul utilizatorilor de internet au studii liceale, profesionale sau complementare, gimnaziale sau nu au studiat deloc. Ca si categorii profesionale, cei mai multi utilizatori de internet sunt studenti (17,89%), specialisti salariati cu studii superioare (15,92%) sau cu munca de birou (13,94%), persoane care practica profesiuni liberale (9,31%) si casnici (8,62%).
Raspunsurile studiului au fost colectate de la utilizatori din Romania (91,39%), Moldova (3,77%), dar si din Italia, Spania, Statele Unite ale Americii, Germania, Canada, Franta sau Marea Britanie ori din alte tari. Regiunile cele mai prezente online sunt Bucuresti (21,41%), Cluj (4,99%), Iasi (4,87%), Constanta (4,08%), Timis (3,91%), Prahova (3,44%), Brasov (3,36%), Galati (2,81%), Bacau (2,64%) si Suceava (2,50%).
Cei mai multi dintre romanii care navigheaza pe internet nu au venituri (19,10%) si numai 3,5% au venituri care depasesc 7.000 lei. Internautii care castiga bani au in principal venituri de 1.000 - 1.500 lei (15,65%), 500 - 800 lei (12,57%) sau sub 500 lei (11,22%). Venituri intre 1.501 - 2.000 lei au 11,01% dintre respondenti, in timp ce 10,13% iau 801 - 1.000 lei.
In ceea ce priveste veniturile pe familie, majoritatea (16,69%) totalizeaza 2.001 - 3.000 lei, 14,4% castiga impreuna cu familia intre 1.501 si 2.000 lei si 12,46% au impreuna doar 1.001 - 1.500 lei. Venituri mai mici de 500 lei pe familie se inregistreaza in 8,62% din cazuri, in timp ce venituri de peste 10.000 lei apar in 4,14% din cazuri.
Datele Studiului demografic trafic.ro au fost colectate in perioada 15 noiembrie - 15 decembrie 2010, chestionarul studiului fiind completat de 26.621 de utilizatori romani de internet.
Studiul demografic realizat de trafic.ro este destinat identificarii profilului utilizatorilor romani de internet si contine atat indicatori demografici (varsta, sex, localizare geografica, venit, studii), cat si date privind interesele, stilul de viata si comportamentul lor.
Trafic.ro este un serviciu specializat in monitorizarea in timp real a audientei online, care opereaza pe piata din Romania din septembrie 2000. Trafic.ro ofera servicii relevante unui numar de circa 40.000 de site-uri romanesti, precum si o imagine de ansamblu a pietei autohtone.
Trafic.ro dispune de o infrastructura hardware & software de ultima generatie, punand la dispozitia partenerilor si clientilor sai date concrete privind modul in care vizitatorii interactioneaza cu site-urile, ajutandu-i sa isi optimizeze prezenta online.
Pe acelasi subiect: