Romanii sunt mai optimisti decat alti europeni, legat de evolutia veniturilor si economiei
Romanii anticipeaza o usoara crestere a salariilor si a tarifelor, cu influenta favorabila asupra dorintei de cumparare, iar campania electorala ii face mai optimisti si cu privire la performanta economica, in contrast cu asteptarile celorlalti europeni, potrivit unui sondaj realizat de GfK.
"In 2013, economia romaneasca a inregistrat o crestere de 3,5 procente. Este putin probabil ca aceasta rata de crestere sa continue in 2014. Ca de fiecare data, in perioada campaniilor electorale, consumatorii devin tot mai optimisti, fiind de parere ca in urmatoarele cateva luni vor beneficia de performanta economica in crestere. La -3,7 puncte, asteptarile privind starea economiei continua sa fie negative, inregistrand insa o crestere constanta pe parcursul acestui an", arata studiul GfK Climatul de Consum Europa.
Asteptarile romanilor privind veniturile au crescut deja cu mult peste media pe termen lung de zero, situandu-se la 5,3 puncte. Consumatorii se asteapta deci la o usoara crestere a salariilor si tarifelor. In iunie indicatorul a atins o valoare maxima de 6,5 puncte, cea mai ridicata din noiembrie 2008.
"Aceste evolutii pozitive au favorizat si dorinta de cumparare. Indicatorul se situa la -6,9 puncte in septembrie, ceea ce marcheaza o crestere de 7 puncte pe parcursul trim. IIII. Indicatorul a crescut cu circa 14 puncte fata de valoarea de anul trecut", precizeaza sursa citata.
Pe de alta parte, consumatorii europeni nu sunt la fel de optimisti ca in iunie in ceea ce priveste viitorul. In ultimele trei luni, asteptarile privind starea economiei au scazut in aproape toate tarile in care este derulat studiul, cu scaderi substantiale in unele zone. Tendinta ascendenta prezentata de asteptarile privind veniturile si dorinta de cumparare pare sa fi disparut si ea in multe tari. Indicele climatului de consum GfK pentru UE (28 tari) se situeaza in prezent la 4,2 puncte, comparativ cu 9,1 puncte in trimestrul anterior.
"Dezvoltarea economica in majoritatea tarilor UE a fost semnificativ mai mica decat cea anticipata in primavara de organismele economice si de guverne. In unele tari, performanta economica a inceput de fapt sa scada din nou. Acest lucru se datoreaza unor motive foarte diferite. Germania nu mai este forta motrice a cresterii economice in Europa, economia acesteia scazand de fapt usor, cu 0,2 procente in trimestrul al doilea. Potrivit expertilor, cresterea va reveni in trimestrul al treilea, ramanand insa relativ slaba. Desi consumatorii germani continua sa faca cumparaturi cu placere, sectorul orientat catre export al economiei a fost afectat de cererea externa slaba", explica autorii sondajului.
De asemenea, doua dintre cele mai mari economii din Europa, Franta si Italia, continua sa aiba probleme structurale majore. Nu exista pana in prezent indicatii ca acest lucru se va schimba in lunile care urmeaza sau ca guvernele vor incepe sa introduca si, mai presus de orice, sa aplice cu strictete reforme majore.
"Un alt aspect demn de avut in vedere sunt conflictele semnificative care au dominat recent scena internationala. Acestea includ tensiunile si sanctiunile economice dintre Rusia si UE, razboiul din Orientul Mijlociu, amenintarea prezentata de Statul Islamic (SI) si tranzitia politica din Turcia. Toate aceste evenimente contribuie la cresterea starii de nesiguranta in randul consumatorilor. Firmele si bancile s-au abtinut deci de la a face investitii si a acorda imprumuturi. La randul lui, acest lucru a avut un impact direct asupra performantei economice a diferitelor tari", se mentioneaza in studiu.
Rezultatele GfK au la baza un studiu asupra consumatorilor realizat, la comanda Comisiei Europene, in toate tarile Uniunii Europene. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane, reprezentand populatia adulta din 28 de tari UE.
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent



RSS