Raluca Stanciu, Franchise Development Manager al Advice Givers, care detine www.francize.ro explica pentru www.incont.ro care sunt motivele pentru care serviciile si piata de food sunt in continuare interesante.

“La nivelul investiilor in servicii, se mizeaza pe: investitii de start-up mult mai mici (pana in 50.000 euro), o rata de profit cuprinsa intra 30-40% si slaba reprezentata a serviciilor la nivel national, preferate fiind domeniile de nisa (servicii de training si consultanta in franciza, centre educationale pentru copii, curatatorii ecologice, spalatorii auto ecologice etc.)”, spune Raluca Stanciu.

Ea adauga ca in segmentul food, miza este nevoia continua a populatiei de a se hrani. “Se investeste insa in concepte de tip take away si mai putin pe segmentul francize de tip restaurant, influentate de puterea de cumparare a clientului si timpul de sedere la masa”, explica aceasta.

Specialistul in francize mai arata ca toata lumea percepe perioada ca fiind una dificila si in mod special pentru traversarea perioadei in curs, francizorii ofera suport constant retelei de francizati.

“Exista persoane in cadrul companiei (de regula directorii de franciza, managerii operationali etc.) a caror misiune pentru perioada in curs este optimizarea activitatilor la nivelul retelei de franciza. Pentru multi dintre clientii nostri, realizam audituri de retea de franciza ai ajustam conceptele de franciza, in raport cu evolutia pietei”, explica Raluca Stanciu.

“Momentul pe care il traversam – criza economica - nu pare a fi decat benefic pentru piata francizei din Romania”,
mai spune managerul responsabil cu dezvoltarea franzicelor al Advice Givers.

Ce se cauta in 2010: Francizele cu investitii initiale mici?

Raluca Stanciu arata ca retailul sufera cele mai puternice contractii, in timp ce serviciile de nisa si segmentul de tip fast - food aduc investitii noi in franciza.

“Profilul achizitorului de franciza, in noul context de piata sufera si el modificari: se trece de la profilul business intuitiv la profilul business analitic si care investeste cu precautie”, explica aceasta.

Ea spune ca resursele financiare alocate unei investitii in franciza sunt cuprinse intre: 50.000 si 150.000 de euro si ca vorbim acum de un investitor calculat, precaut.

Potrivit ei, insuccesul micilor afaceri din aceasta perioada va directiona investitorii catre franciza.

“Franciza ramane o reteta de business, cu istoric pe diferite piete internationale, cu reguli si chei de control in orice moment de evolutie. Ca in orice alt moment de piata (intreaga lume a mai traversat in trecut perioade de criza economica), dupa furtuna va urma un noul val de crestere pentru piata francizei din Romania”, explica specialistul Advice Givers.
 
Potrivit ei, Romania ramane o detinatie de interes pentru diferite branduri internationale, intrucat nu se poate vorbi la nivel national de o piata matura.

De exemplu, recentul top interntional Top 500 francize pentru 2010 publicat de Entrepreneur.com arata ca din total francizelor care alcatuiesc topul (dupa indicatori precum:  sustenabilitatea financiara a grupului, istoric, dinamica expansiunii in franciza) sub 10% din retele sunt prezente si in Romania.

Mai multe francize din top 500 la nivel international prospecteaza intarea pe piata din Romania pentru anul in curs.

Conform Advice Givers, in 2009, au intrat, mai ales in mall-urile locale, branduri cu nume precum CamaieuTatuum, Brooksfield sau Yamamay.

Anul trecut, investitorii autohtoni, cu resurse financiare la indemana s-au orientat catre preluarea de afaceri deja prezente la nivel national, cu istoric, retea de magazine, dar ale caror planuri de dezvoltare nu mai pot fi continuate de semnatarii initiali ai contractelor de masterfranciza, mai spun oficialii Advice Givers.

Potrivit lor, investitorii autohtoni nu par sa fie increzatori in importul de noi branduri pentru Romania si aceasta din cauza ca mai pot prognoza cu acuratete adaptabilitatea brandului la nivel local, evolutia, succesul acestuia etc.

Tot mai putini romani isi infiinteaza firme in aceasta perioada de criza, dar exista si temerari. Astfel, in prima luna au fost inregistrate 7.403 de noi afaceri fata de 9.612 create in ianuarie 2009, cu 23% mai putine, iar cei mai curajosi au fost botosenenii si brailenii, potrivit datelor transmise incont.ro de catre Oficiului National al Registrului Comerului (ONRC).

Din punctul de vedere al domeniilor de activitate, cele mai multe inmatriculari – 2.554 s-au facut in comertul cu ridicata si cu amanuntul, repararea autovehiculelor si motocicletelor.

Al doilea domeniu care a suscitat interesul antreprenorilor a fost infiintarea de companii cu activitati profesionale, stiintifice si tehnice – 935 de cazuri in ianuarie 2010, iar pe urmatorul loc au fost constructiile cu 625 de societati create in prima luna a anului.

De altfel, in toate cele trei sectoare enumerate mai sus numarul companiilor inmatriculate este mult mai mic fata de luna ianuarie a lui 2009, dar interesul pentru domeniile in cauza cel putin pentru comert si constructii nu pare a fi distrus de criza, ci doar temperat. Reamintim ca atat comertul, cat si constructiile au fost lovite foarte puternic atat de recesiune, cat si de impozitul minim, care a pus la pamant multi comercianti.

Domeniile in care s-au inregistrat mai multe companii in prima luna din 2010 comparativ cu intervalul similar din 2009 sunt industria extractive +8%, 13 companii in loc de 12, productia si furnizarea de energei electrica si termica, gaze, apa calda si aer conditionat +25%, 30 de noi firme in loc de 24 si distributia apei, salubritate, gestionarea deseurilor, activitati de decontaminare +24%, 31 de societati in loc de 25.

Cele mai mari scaderi in ceea ce priveste infiintarea de companii au fost inregistrate in sectoarele de activitate – administratie publica si aparare, asigurari sociale in sistemul public – 83% si agricultura, silvicutura si pescuit – 78%.