Potrivit astronomilor, ca regula, ora oficiala de vara este aplicata intre ultima duminica din luna martie si ultima duminica din octombrie.

Astfel, ceasurile au fost date inapoi cu o ora, iar 31 octombrie - avand 25 de ore - va fi cea mai lunga zi a anului.

Conform Conventiei fusurilor orare, ceasornicele arata pentru fiecare punct de pe Pamint acelasi minut si aceeasi secunda, iar diferentele dintre ore sunt date de faptul ca, la fiecare 15 grade longitudine apare o ora in plus.

Numerotarea acestor fusuri incepe de la meridianul de origine, care trece prin localitatea Greenwich (Marea Britanie), in sens pozitiv catre est. Astfel, pentru Europa, ora Europei Occidentale este ora fusului 0, a Europei Centrale - ora fusului 1 si a Europei Orientale - ora fusului 2.

Romania se afla in fusul orar 2, iar perioada dintre lunile octombrie si martie (cea a lunilor de iarna) este denumita "timpul legal roman".

Conventia a fost semnata de Romania in 1979, iar in 1997, prin ordonanta guvernamentala, orarul de vara a fost din nou corelat cu cel practicat in tarile Uniunii Europene.

In 1996, tinind cont de avantajele decalarii orarului cu o ora vara, pentru a profita la maximum de orele de lumina, acest orar a fost prelungit in Europa cu inca o luna.

Trecerea la ora de iarna, ora Europei Orientale, nu va modifica mersul trenurilor in vigoare pana la acea data, a anuntat, marti, CFR Calatori.

Trenurile de calatori au plecat din statiile de formare dupa ora oficiala de vara pana in noaptea de 30 spre 31 octombrie ora 4.00, devenita ora 3.00.

In noaptea de sambata spre duminica, toate trenurile de calatori care au ora de plecare din statiile de formare dupa 4.00, ora oficiala de vara, au plecat la orele din mersul de tren in vigoare, respectand ora Europei Orientale.

Trenurile de calatori aflate in circulatie dupa ora 4.00, ora oficiala de vara, au oprit in statiile din parcurs stabilite, unde au stationat pana la ora de plecare din orarul in vigoare dupa noua ora a Europei Orientale, iar trenurile care mai au de parcurs o distanta scurta pana la statia finala si-au continuat mersul pana la capat, potrivit CFR Calatori.

Avand in vedere ca si in tarile vecine trecerea de la ora de vara la ora Europei Orientale se face tot in 31 octombrie, intre statiile de frontiera cu Republica Moldova, Ungaria, Serbia, Ucraina si Bulgaria trenurile au circulat dupa orarele din mersul de tren in vigoare.