Nouă din 10 manageri de la noi spun că le este tot mai greu să găsească salariaţi. Afectaţi şi de schimbările legislative, dar şi de lipsa infrastructurii, doar unul din 3 directori de firma mai crede că afacerile vor creşte anul acesta.

Dintre toţi participanţii la sondajul managerilor, cei din România au fost cei mai afectaţi de criză de angajaţi - 90%, mult peste media Europei Centrale sau a lumii.

Camelia Ene, Director general Mol România: “Ar trebui să începem din licee, din universităţi, să discutăm din nou despre şcolile acelea profesionale. Cred că ar trebui să discutăm despre ce putem face noi ca şi companii ca să ne implicăm mai mult”.

A doua problemă, după educaţie, este migraţia.

Branislav Bibic, manager Philip Morris România: “Cred că e ceva legat de mentalitatea naţională aici, pentru că românii par că nu se consideră îndeajuns de realizaţi dacă nu pleacă din ţară. Chiar şi cu promovări, cu salarii mai mari, nu vor să se întoarcă”.

Majorările salariale de la stat, de 20-30 de procente numai în ultimii doi ani, au tensionat şi mai mult piaţa muncii, spun cei din privat.

Ionuț Simion, manager de ţară PwC România: “Pentru anul trecut, creşterea medie a salariilor în România a fost de 12,5%. În sectoarele industriale creşterea a fost între 9 şi 10%. La ora actuală salariul mediu din sectorul public se clasează pe locul 3 conform unei analize făcute de noi, după industria bancară şi sectorul IT”

Unele firme au introdus programe flexibile, dar şi lucrul de acasă pentru tineri sau programe de specializare.

Pe lângă criză de personal, în topul pericolelor la adresa creşterii afacerilor apar lipsa infrastructurii şi populismul, nou apărut în peisaj.

Sergiu Oprescu, Director general Alpha Bank: “Cred că populismul este un factor de îngrijorare global, nu numai la noi, În România capăta câteodată anumite valențe care sunt mai evidente pentru că vine şi pe un fundal de educaţie economică destul de scăzută.”

Optimismul managerilor de la noi a scăzut însă dramatic, la minimul ultimilor 8 ani. Doar unul din trei e foarte încrezător în dezvoltarea propriei companii, faţă de 52% în 2017.