Creditul a fost luat la sfarsitul lui 2007 - inceputul lui 2008 si avea prevazuta in contract plata unei dobanzi fixe (Euribor) plus marja, numai ca dupa perioada stabilita pentru dobanda fixa, banca si-a "taxat" clientul cu 10,4% (8,9% dobanda bancii si 1,5% marja).

"Au facut o mare greseala. Mi-au spus ca trebuie sa platesc dobanda bancii plus marja, dar in contract scria ca trec pe dobanda de referinta variabila si nicaieri nu era pomenit numele BCR adica sa scrie negru pe alb dobanda de referinta BCR sau dobanda bancii. Fiind un credit in euro si pomenindu-se despre Euribor pe parcursul contractului, era clar ca totul este interpretabil, dar instanta a stabilit ca este interpretabil nu in favoarea bancii, ci a celui care se obliga adica a mea", povesteste intr-un interviu acordat incont.ro Marian Toma.

"Din 2009, de cand am trecut la dobanda variabila am purtat o corespondenta intensa cu banca, incercand sa inteleg cum am ajuns sa platesc atat de mult. Am facut reclamatie si la ANPC. Ei mi-au dat dreptate si au amendat banca pentru ca nu m-a informat "complet, corect si precis", continua Marian Toma.

"Banca a platit amenda, dar nu a facut nimic concret, ulterior, pentru aplicarea dobanzii, conform contractului semnat. ANPC mi-a comunicat ca mai mult nu poate face si singura solutie este sa merg catre instanta", adauga el.

"Inainte de asta am avut o intreaga corespondenta, timp de peste 6 luni, cu banca respectiva, inclusiv la nivel de vicepresedinte executiv, dar fara rezultat, din pacate. Clauza in sine si din punctul meu de vedere nu este abuziva asa cum este formulata, ci interpretarea ulterioara a "dobanzii de referinta variabila" data de banca este abuziva, la genul ca a adaugat cuvantul BCR si astfel s-a considerat indreptatita sa aplice o dobanda interna - desi, iarasi, nu a precizat nicio formula de calcul si nici nu a facut precizari suplimentare", puncteaza clientul in cauza.

"Am discutat si cu functionarii bancari si am incercat sa-i conving ca nu se poate sa-mi aplice o dobanda a bancii, dupa o formula de calcul total netransparenta, o dobanda stabilita undeva intr-un birou ca procent, dar era in mod cert un dialog al surzilor", mai spune acesta.

El mai spune ca pentru a fi sigur de un rezultat favorabil a angajat un avocat care sa-l ajute si care avea si experienta in domeniu.

"Procesul a fost demarat in iulie - august 2009 si in februarie 2010, am obtinut o decizie favorabila si executorie a instantei Curtea de Apel Pitesti, prin care BCR este obligata sa aplice o dobanda de circa 2,5% in conditiile actuale (Euribor + 1,5%). Ceea ce banca a si facut, numai ca a atacat decizia", mai povesteste Marian Toma.

Asa ca maine va fi o zi mare pentru clientul BCR Marian Toma intrucat Inalta Curte de Casatie si Justitie va discuta dosarul sau la primul termen. (Vezi aici rezultatul de la primul termen!)

"Nu stiu cum se va termina cazul meu si daca va constitui un precedent si pentru ceilalti clienti ai bancilor aflati in situatii similare. Multi platesc dobanzi de 10,4%, asa cum aveam si eu.  Cel mai important lucru, cred, este sa ne aparam drepturile. Procesul nu dureaza foarte mult. Sa zicem ca va dura un an - un an si jumatate, iar costurile cu avocatul nu pot sa spun ca nu au fost normale. Sunt banci care aplica astfel de clauze abuzive de ani de zile", spune Marian Toma.

El crede ca desi ANPC poate apara drepturile clientilor si poate merge pana la suspendarea activitatii unei banci care are un astfel de comportament, o decizie de acest gen va fi foarte greu de luat de o institutie a statului.

Este foarte bine ca ANPC are acest instrument, ca poate cere suspendarea unei banci, dar este foarte rau ca de ani de zile unii creditori au astfel de practici pe langa lege, fara sa pateasca mare lucru", continua romanul cu cea mai mica dobanda la credit.

POZITIA BCR. Contactati de incont.ro pentru a formula un punct de vedere cu privire la cazul Toma, reprezentantii BCR au declarat urmatoarele:

"Cazul dlui Toma ar putea la fel de bine sa primeasca titlul: “Cine este bancherul roman cu cea mai mica intelegere a costurilor finantarii”. Dl. Marian Toma care se prezinta drept bancher cu peste un deceniu de experienta in domeniu (inclusiv in pozitii de management), si care ofera in prezent servicii de consultanta bancara, pare, sau se preface, ca nu intelege mecanismul de stabilire a costurilor unui credit", spun oficialii BCR.

"Dl. Toma solicita o dobanda pe care el insusi, daca ar mai activa ca bancher, nu ar putea sa o ofere (in mod cinstit) vreunui client, in conditiile in care in Romania costurile unui credit in EUR depasesc cu mult valoarea pe care domnia sa o aminteste (3%). Dobanda unui credit, precum cel de fata, nu depinde doar de valoarea indicelui de referinta EURIBOR ci si de costurile cu marja finantarii, costurile de risc, costurile cu rezerva minima obligatorie, costurile capitalului ori costurile operationale la nivel de produs. Nivelul inflatiei din Romania de peste 8% influenteaza de asemenea costul finantarii", continua acestia.

"In mod particular, Dl. Toma reclama faptul ca nu ar fi inteles (?!) prevederile unui contract semnat de bunavoie si ca ar fi interpretat dobanda variabila ca fiind echivalenta cu indicele de referinta EURIBOR, desi in contractul de credit nu este amintit vreun indice de referinta, asa cum insinueaza dumnealui. Inclinam sa credem ca nu este cazul, remarcand, in acelasi timp, ca Dl. Toma recunoaste faptul ca incearca sa se foloseasca de o portita juridica pentru a beneficia de un cost al creditului nesustenabil", adauga reprezentantii celei mai mari banci din Romania.

"Hotararea instantei intermediare ii face, de altfel, un mare deserviciu dlui Toma, demonstrand in subsidiar ca solicitarea sa este cu totul netemeinica (o banca nu isi permite in mod practic si faptic sa ofere o dobanda la credite mai mica decat dobanda la depozite!). Merita amintit in acest sens ca insusi statul roman (in calitate de client suveran cu risc foarte scazut) acceseaza in prezent finantari in EUR la o dobanda de peste 7%. Suntem siguri ca verdictul final al justitiei va fi atat in spiritul legii cat si al economiei de piata libere", mai puncteaza responsabilii BCR.

"Reamintim faptul ca BCR propune clientilor sai oferte, atractive si corecte. In acelasi timp, punctam faptul ca piata si nu bunul plac al vreunei institutii bancare determina costurile finantarii. A oferi costuri de creditare sub valoarea costurilor atragerii de resurse si costurilor operationale este nu doar o practica comerciala paguboasa, si chiar ilegala, dar si iresponsabila fata de toti depunatorii si clientii bancii. Avem fata de acestia responsabilitatea de a mentine profitabilitatea BCR, pentru a putea pastra economiile lor in siguranta si a putea oferi dobanzi atractive la depozite", se mai arata in punctul de vedere oficial al Bancii Comerciale Romane, transmis incont.ro.

"Regretam faptul ca Dl. Toma actioneaza impotriva principiilor comerciale unei industrii care i-a oferit dumnealui personal posibilitatea unei cariere satisfacatoare (la care multi tineri poate viseaza), dar si care, contrar impresiei induse publicului larg in ultima perioada, isi ia foarte in serios responsabilitatea de a sprijini clientii sa economiseasca, sa investeasca si sa isi atinga ambitiile pentru o viata mai buna", incheie oficialii celei mai mari banci din sistem.

Vezi AICI cum a raspuns Marian Toma acestui punct de vedere exprimat de BCR!

Astfel, se poate vedea cu ochiul liber ca temperatura creste si furtuna din sistemul bancar s-a declansat deja.

De altfel, cele mai multe grupuri de clienti nemultumiti au fost infiintate pe Internet tocmai contra bancilor cu renume! Peste tot se aranjeaza intalniri, se fac selectii de avocati, se discuta onorarii, se intocmesc dosare, se cauta sfaturi, se stabilesc strategii si componente pentru grupurile de actiune.

Mii de clienti, mai ales cei ai bancilor mari sunt decisi sa-si caute dreptatea in instanta! Pregatirile pentru acest lucru au ajuns pe ultima suta de metri!

Intre timp, bancherii s-au repliat si spun ca ii vor cere sefului statului sa nu promulge legea de aprobare a OUG 50/2010.

Dar, pe de alta parte, nimic nu pare sa-i mai sperie pe clientii bancilor, treziti brusc la viata de aceasta OUG 50, si care au ajuns destul de rapid la concluzia ca ani de zile au fost pacaliti, fiind prea pasivi si lasand ca banii "sa le fie luati din buzunare", asa cum explica recent unul dintre ei.

Nu ii sperie nici posibilitatea unui proces de lunga durata, nici banii pe care trebuie sa-i dea pe avocati si nici nu se gandesc la posibilitatea de a pierde procesele.

Grupurile de pe Yahoo sunt pline de mesaje de genul "hai sus, apara-ti drepturile", "sa nu mai fim fazanii lor",  "nu va lasati pacaliti", "nu acceptati oferta bancii, putem obtine mai mult" si asa mai departe.

E clar ca razboiul d-abia incepe, iar cazuri, cum este cel al lui Marian Toma, nu pot fi decat motive in plus pentru cei porniti la lupta.

Citeste si:

Razboiul clienti versus banci: Se pregatesc procese pe banda rulanta!

Cat te costa daca vrei sa dai banca in judecata

Numarul clientilor nemultumiti ai bancilor organizati in grupuri pe internet a trecut de 12.000!

Mii de clienti nemultumiti s-au organizat pe internet si ameninta bancile cu procese collective

Bancile pierd 95% din procesele deschise impotriva dobanzilor mari