Video: Patriciu a avut dreptate! Am ajuns sa platim cea mai scumpa benzina din istorie! Vom da si 6 lei pe litru?
Preturile actuale ale carburantilor, mai exact ale benzinei cu cifra octanica ridicata, de peste 5 lei pe litru sunt cele mai mari platite vreodata de romani... istoric vorbind! Nivelul lor este mai ridicat chiar si decat atunci cand cotatia petrolului ajunsese la recordul de aproape 150 de dolari pe baril! Cum s-a intamplat asta?
Poate fi o ironie, dar la mai mult de doi ani distanta, „profetia” lui Dinu Patriciu, cel mai bogat roman, pare ca s-a implinit! Nu mai departe de luna martie a anului 2008, miliardarul, intre timp retras din afacerea Rompetrol, in care a ramas doar cu un statut simbolic de membru al Consiliului de Administratie, avertiza ca benzina va ajunge la 5 lei. Nu l-a crezut nimeni atunci, dar acum carburantul se apropie lin de pragul de 5,5 lei pe litru.
Omul de afaceri, recunoscut pentru ideile sale originale, pe care le repeta aproape obsedant in orice discurs public sau aparitie televizata, spunea pe 19 martie 2008, la Arad, si, in fapt, repeta un gand mai vechi, ca autoritatile ar trebui sa egalizeze accizele la benzina si motorina si sa le si scada ca sa evite ajungerea la un pret de 5 lei pe litru.
Acum, cotatia barilului pe bursele internationale "se zbate" in jurul valorii de 85 de dolari si cel mai probabil in perioada urmatoare va continua sa creasca si la fel se va intampla si cu pretul carburantilor din Romania, avertizeaza specialistii.
„Nu cred insa ca prea curand benzina de la noi va ajunge sa coste 6 lei pe litru. E prea mult! Poate se va apropia de 5,5 lei, dar nu de 6”, a declarat pentru incont.ro Andrei Chirilescu, director general adjunct al LukOil Romania.
El face rapid un calcul si ne anunta ca atunci cand barilul va ajunge la 120 de dolari o sa platim la pompa in jur de 5,5 lei pe litru si nu mai devreme de acest moment!
Calculele de preturi ale oficialului companiei petroliere se bazeaza si pe situatia din piata locala, unde Petrom continua sa faca legea cu accesul sau singular la resursele de petrol interne, dar si pe puterea de cumparare a populatiei, destul de macinata de criza.
La randul lor, oficalii Petrom au explicat pentru incont.ro ca preturile companiei, liderul pietei, „au o evolutie dinamica bazata pe cotatiile internationale ale carburantilor precum si pe competitie”.
„In plus, preturile sunt influentate si de politica fiscala si evolutia ratei de schimb RON/USD”, au adaugat acestia.
„Modificarile de pret care au avut loc de la inceputul anului si pana in prezent se datoreaza in principal cresterii cotatiilor internationale la produse petroliere: in perioada 1 ianuarie-31 martie 2010, cotatiile internationale la benzina au crescut cu 7,4%, iar cele la motorina cu 5,5%. In plus, incepand cu 1 ianuarie a crescut atat valoarea accizelor exprimate in Euro, cat si valoarea accizelor exprimate in RON”, au punctat reprezentantii companiei petroliere cu cele mai mari vanzari de carburanti din Romania.
Ei au mai aratat ca intre 1 ianuarie si 31 martie, „exprimate in USD, preturile noastre la benzina au crescut cu 0,7%, iar cele la motorina au crescut cu circa 1%, in conditiile in care cotatiile la benzina au crescut cu 7,4% iar cele la motorina cu 5,5%”.
Una rece, una calda!
In ultimul an de criza, motorina a ajuns sa fie din nou mai ieftina decat benzina in contextul in care "camionagii" au stat mai mult pe acasa in lipsa de comenzi.
Recesiunea si-a spus cuvantul si flotele de camioane, majoritatea pe motorina, care nu au mai fost angrenate in diverse transporturi de marfuri, au ridicat presiunea de pe cererea de diesel. Tocmai de asta, motorina este acum mai ieftina decat benzina.
Parerile sunt impartite si o parte din actorii pietei interne spun ca atunci cand economia va iesi din criza, iar transportatorii vor avea mai multe comenzi, motorina se va scumpi din nou. Altii spun, in schimb, ca in cel mai rau caz, preturile benzinei si motorinei se vor egaliza!
Vesti nu tocmai bune!
La nivel macro, specialistii cred ca pe masura ce economia, mai ales cea americana isi va reveni si odata cu ea si dolarul, avem sanse foarte mari ca actualele recorduri sa devina istorie si altele sa le ia locul!
Este un gand de speriat, dar situatia nu este tocmai buna: accize, deprecierea, cotatia barilului, cererea internationala... toate conteaza in ecuatia stabilirii pretului carburantilor, iar majoritatea dintre acestea nu vor da inapoi, ci mai degraba vor urca!
Nu mai departe de zilele trecute, si Agentia Internationala pentru Energie (AIE) avertiza ca cererea gobala de petrol va atinge maxime istorice in acest an, pe fondul relansarii economice!
Cererea globala de petrol ar urma sa urce cu 1,67 milioane de barili pe zi, la 86,6 milioane, potrivit estimarilor revizuite in urcare si publicate marti.
Regiunile cu cel mai ridicat potential sunt America de Nord, Pacificul, Asia si Orientul Mijlociu, in timp ce Europa "arata slab".
Viitorul nu este deloc roz in acest domeniu si daca ne gandim ca situatia s-ar mai putea schimba in deceniile ce vor veni sa nu uitam ca si masinile hibrid functioneaza tot pe baza de benzina!
Cat de scumpi sunt carburantii in Romania?
Pretul carburantilor din tara noastra este unul dintre cele mai mici din toata Europa, iar ca sa vedem cat platim cu adevarat pentru benzina si motorina ar trebui sa facem comparatia prin intermediul puterii de cumparare.
"Salariul nostru este undeva la 20 % din salariul mediu din tarile Uniunii Europene, iar preturile pentru combustibili reprezinta circa 85 - 90 %, deci evident ca platim de 4 - 5 ori mai scump benzina si motorina", explica recent Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata.
Astfel, datele EUROSTAT arata ca dintr-un salariu mediu, un roman poate cumpara lunar 321 de litri de benzina, un maghiar - 515 litri, un francez - 1.849 de litri, iar un german isi permite 2.032 de litri.
Preturile carburantilor din Romania se formeaza pe baza cotatiilor petrolului, dar si in functie de preturile internationale ale benzinei si motorinei. Ele variaza in functie de cursul de schimb al dolarului, de accize si taxe, dar si de diversele politici de preturi ale companiilor care activeaza pe aceasta piata.
Teoretic, influenta in pret al unui baril mai scump sau mai ieftin se vede intr-un interval de 2 -4 saptamani pentru ca firmele au stocuri.
Practic insa, uneori, in cateva zile, preturile urca la pompa, pe fondul avansului cotatiei internationale a titeiului.
Pe acelasi subiect: