Google investigata din nou din cauza pozitiei dominante in piata. Cum isi elimina concurenta cu ajutorul publicitatii online
Investigatorii federali vor sa afle daca Google se foloseste de pozitia pe care o are pe piata publicitatii online ca sa isi elimine competitia, spun surse apropiate problemei, citate de Washington Post.
Potrivit unor surselor citate, oficialii americani monitorizeaza aceasta situatie inca din 2008, cand Google a achizitionat compania de reclame in mediul online, DoubleClick.
Ancheta vine la doar cateva luni dupa ce Comisia de schimb federal (FTC) a inchis o investigatie in care Google era acuzata ca se foloseste de puterea pe care o are, incalcand legile antitrust. Nu este prima oara cand astfel de anchete se incheie fara o masura luata impotriva companiei vizate, asa ca nu se stie ce a concluzionat FTC in cazul Google.
Cert este ca gigantul online vrea sa isi consolideze pozitia de pe pietele pe care activeaza si sa se extinda pe altele noi, lucru ingreunat acum de investigatia in curs.
Nici purtatorul de cuvant al Google, Niki Fenwick, nici cel al FTC, nu au dorit sa comenteze situatia.
Oameni familiari cu problema, care au dorit sa ramana anonimi, sustin insa ca ancheta a inceput dupa ce Google a cumparat DoubleClick, un jucator important pe piata reclamelor online, pentru suma de 3,1 miliarde de dolari.
Inainte sa aprobe preluarea DoubleClick, cu un vot de 4 la 1, FTC si-a exprimat ingrijorarea ca Google s-ar putea folosi de noua achizitie, dar si de serviciul propriu AdSense, pentru a-si elimina competitia. O alta problema ridicata a fost ca, prin aceasta achizitie, consumatorii sunt fortati practic sa cumpere concomitent doua dintre produsele companiei – din cauza existentei deja a AdSense, care practic se ocupa cu acelasi lucru.
“Din cauza ca dovezile nu au fost suficiente pentru a veni in sprijinul acuzatiilor de frauda competitionala, nu am avut nici un motiv pentru a impune alte conditii acestei fuziuni. Vrem totusi sa fie clar ca vom supraveghea cu atentie aceste piete si, daca Google se va angaja in orice fel de conduita anticompetitiva, Comisia va lua masuri de urgenta”, se arata intr-o declaratie a FTC, din decembrie 2007.
De la acea data insa, mai multi competitori au parasit piata publicitatii online, asa ca segmentul de piata al Google a crescut.
In paralel, oficialii europeni se apropie de sfarsit cu propria ancheta pe care o desfasoara. Aceasta priveste puterea Google pe piata motoarelor de cautare, dar, in faza incipienta, a vizat inclusiv sistemul de operare Android al companiei, folosit in peste 900 de milioane de dispozitive mobile din intreaga lume. O alta investigatie antitrust a fost inceputa si in Canada.
Pe acelasi subiect: