Alexandru Visa lucreaza in media si advertising din 1998, iar din vara acestui an este unul dintre managerii diviziei de digital din cadrul GroupM Romania, firma detinuta de cea mai mare agentie de media din lume. Am stat de vorba cu el despre cei 15 ani ai sai de experienta in publicitate si comunicare, despre cum va evolua online-ul in urmatorii cinci ani si multe alte lucruri din industrie.
In randurile ce urmeaza regasiti interviul pe care acesta l-a acordat pentru
incont.ro:
Incont.ro: Lucrati in publicitate de 15 ani. Practic, in Romania, ati evoluat odata cu piata. Care a fost cel mai important moment pentru industria advertisingului si cum s-a simtit pe plan local?
Alexandru Visa: Au fost multiple momente importante, care fiecare luat in parte a avut importanta lui si a contribuit major la evolutia pietei romanesti de advertising. Pe de alta parte, desi am 15 ani in publicitatea din Romania, am lipsit 5 ani din aceasta piata, perioada care a fost una de mare crestere a pietei.
Un moment, despre care imi amintesc cu placere, relevant si pentru industrie, a fost publicarea, in 2001, a primului studiu demografic al audientei site-urilor de internet.
Incont.ro: Ce tip de publicitate atrage, in prezent, cele mai mari investitii? Credeti ca ierarhia se va schimba in urmatorii 5 ani?
Alexandru Visa: Televiziunea, in mod evident, are cea mai mare cota din bugetele publicitatilor, insa online-ul are (inca) cele mai mari cresteri de la an la an. In online, insa, se observa din ce in ce mai clar o migratie catre alte forme decat „regular display buys”. Bugetele Google si Facebook cresc cu 2 procente pe an, formatele video sunt din ce in ce mai cautate si dorite de publicitari, iar metodele de cumparare pe baza de date ("programmatic buying") abia apar in piata romaneasca, insa vor creste extrem de rapid de anul viitor.
Investitiile in mediul mobil sunt inca mici, dar au sanse sa creasca, daca si publicitarii vor investi in site-uri, aplicatii si servicii mobile. Mobilul este despre utilitate si comoditate, ceea ce la noi inca lipseste.
In urmatorii cinci ani, online-ul isi va pondera cresterea (de la 20-30% pe an, la 8-12% pe an), dar va continua sa manance din cota televiziunii. Ce cred ca se va intampla si la noi mai repede decat ne imaginam este aparitia "programmatic TV buying". Suntem in ipostaza de a implementa relativ usor acest concept. Nu ramane decat sa vrem sa facem acest pas. De asemenea, vom vedea o crestere a consumului in piata de mobile.
Incont.ro: Ati activat o perioada si in Canada, pe o piata mult mai matura. Cat de diferite sunt lucrurile acolo, in industria de media si advertising?
Alexandru Visa: Din punctul meu de vedere, nu sunt multe diferente. Piata este mai mica din punct de vedere al numarului de specialisti, dar mai mare ca bugete. Si fiind per total mai multi bani, au loc sa traiasca mai multe instrumente conexe si utile decat la noi. De exemplu, costurile cu tot ceea ce inseamna audiente online, desi sunt mari, nu au o pondere atat de mare in bugetele publicitarilor. Si astfel, per ansamblu, piata merge mai bine. Un client cu un buget anual de media de 20 milioane de dolari canadieni este un client „mediu-mic”.
Imi aduc aminte de primul client al HyperActive pe care l-am semnat pe
vremea cand eram in Canada si care a comandat un site mediu din punct de vedere al complexitatii. In Romania, site-ul a fost pretuit la 16.000 de euro. In Canada ar fi costat 250.000 dolari canadieni.
Pe de alta parte, tot ceea ce inseamna planificarea comunicarii si a campaniilor se face mult mai din timp. De exemplu, pe 1 octombrie aveam primite marea majoritate a comenzilor pe luna noiembrie, sau, in calitate de client, in decembrie lucram deja la campania de primavara care trebuia sa inceapa in martie anul viitor. Nu se sta pe ultima 100 de metri sa se aprobe planuri sau creatii. Pe de alta parte, au fost situatii cand a trebuit sa facem „late nights” la birou si era chiar distractiv.
Incont.ro: De ce v-ati intors, totusi, in Romania?
Alexandru Visa: Pentru familie si afaceri. Fetele mele aveau trei ani, respectiv un an si jumatate si intram din plin in „epoca bunicilor”. Pe de alta parte, pornisem HyperActive, eram la inceput si voiam sa o fac „mare”. Si era mai usor sa vin in Romania decat sa o conduc de la distanta.
Incont.ro: In 2008 ati pornit pe calea antreprenoriatului. Ulterior, v-ati vandut compania. A fost o oportunitate ori o strategie de exit?
Alexandru Visa: Cand am pornit HyperActive nu mi-am propus sa ies la pensie de acolo. Pe de alta parte, oportunitati apar mereu.
Trebuie doar sa stii pe care sa le iei si pe care nu.
La finalul anului trecut, HyperActive ajunsese o agentie digitala de top, cu un portofoliu important de clienti si cu o cifra de afaceri de peste 2 milioane de euro. Eu sunt fericit cu decizia pe care am luat-o.
Incont.ro: Care sunt primii 5 pasi pe care ii faceti ca profesionist in comunicare atunci cand preluati contul unui nou client, abia lansat pe piata, sa spunem (un start-up, de ex.)? Cum il faceti cunoscut in piata? Exista o reteta anume?
Alexandru Visa: In primul rand, agentia trebuie sa inteleaga foarte bine business-ul clientului – ce produse are, cum le vinde, cine sunt clientii, cum afla acestia despre produsele companiei si ce „ii misca” pe acestia. In momentul in care intelegi aceste elemente, devine usor sa faci o propunere de comunicare care sa produca rezultate. Daca ne gandim la
retete, cred ca singura reteta necesara este cea descrisa mai sus. Restul tine de produs, de strategie si de creativitatea comunicarii.
Incont.ro: Cum vedeti evolutia publicitatii pe mobil in Romania, in urmatorii 3-5 ani?
„Mobil” este pe buzele tuturor, inca de cativa ani.
Alexandru Visa: Stim cu siguranta ca din ce in ce mai multi consumatori sunt acolo. Stim ca penetrarea si accesibilitatea smartphone-urilor este in crestere. La fel si accesibilitatea pachetelor de date mobile de la operatorii de telefonie. Nu cred insa ca banner-ul va avea success in mediul mobil. Sunt sigur, insa, ca in urmatorii 3-5 ani vom cheltui din ce in ce mai multi bani pentru a atinge consumatorii mobili.
Incont.ro: Dupa bula social media se intrevede o alta... bula? Daca da, care?
Nu cred ca Social Media a fost sau este o bula.
Alexandru Visa: Cred ca este doar o evolutie naturala a internetului. Daca e sa vorbim despre urmatorul "buzz-word", cred ca este legat de Big Data si, in particular pentru media, tot ce inseamna Programmatic Buying. Dincolo de media, Big Data se traduce prin personalizare si customizare. Genul de "totul personalizat". De la acelasi site care arata diferit (din punct de vedere al continutului) de la o persoana la alta – la rezultatele aceleiasi cautari pe Google, care arata diferit de la un utilizator la altul, in functie de profilul specific al fiecaruia.
Incont.ro: Care credeti ca este investitia maxima atinsa de cel mai mare proiect digital in acest moment?
Alexandru Visa: Proiectele de comunicare online probabil ca ajung la cateva sute de mii de euro. Proiectele digitale din Romania depasesc, poate, un milion de euro.
Alexandru Visa lucreaza in media si advertising din 1998. Din vara acestui an, este Interaction Director al GroupM Interaction, divizia de digital a GroupM Romania, parte a celei mai mari agentii de media din lume. GroupM conduce in topul managementului investitiilor in media, cu o cifra de afaceri de 90,8 miliarde de dolari si o cota de piata de 32,7%, potrivit RECMA 2012. GroupM are 400 de birouri in 81 de tari si peste 17.000 de angajati.