Spune despre compania pe care a fondat-o ca „a fost ca o femeie frumoasa, care s-a lasat greu cucerita”, dar pe care a reusit s-o cucereasca, judecand dupa cifra de afaceri de 54,7 milioane de euro, in 2012.
Felix Patrascanu a infiintat FAN Courier in 1998, impreuna cu fratii Adrian si Neculai Mihai, cu care a invatat la aceeasi scoala primara si au fost si vecini. Domeniul ales a fost unul intamplator, el fiind absolvent de studii juridice.
"Folosesc des o fraza definitorie pentru ceea ce am ajuns sa fac acum: mama m-a vrut avocat de succes, iar eu am ajuns postas. Nici in cele mai fanteziste vise nu mi-am imaginat si nu m-am gandit ca voi avea un business in curierat. Propunerea celor doi vecini si prieteni din copilarie a venit intr-un moment oportun pentru mine si familia mea. Ma gandisem oarecum la ideea de a avea propria-mi firma prin anii 1996, de aceea propunerea fratilor Mihai mi-a reaprins in minte scanteia de a incerca in antreprenoriat. Am spus ”DA”, fara sa stau mult pe ganduri”, a explicat Felix Patrascanu, intr-un interviu pentru incont.ro.
De la o investitie initiala de 4.500 de euro si o Dacia 1310, la afaceri de 54,7 mil euro si 1.650 de masini
Fondata in 1998, FAN Courier, companie cu capital integral romanesc, a intrat pe piata de curierat cu o investitie initiala constand in bunuri proprietate personala ale celor trei actionari fondatori, Felix Patrascanu, Adrian Mihai si Neculai Mihai si lichiditati de 200 de milioane de lei vechi (echivalentul a 4.545 euro in 2013).
In perioada 1998 – 2012, investitiile cumulate ale companiei depasesc 47 de milioane de euro, echivalentul cifrei de afaceri raportate de FAN Courier intr-unul din ultimii trei ani.
In 2012, compania a avut o cifra de afaceri de 54,7 milioane de euro si estimeaza o crestere cu 9% pentru 2013. Compania detine o flota auto formata din peste 1.650 de vehicule, cu capacitate de transport diferita si un total de 2.600 de colaboratori, cu care deserveste peste 16.000 de clienti din aproape 2.500 de localitati.
Un sir lung de accidente auto, care ne decima firava flota de masini in 2000, ne-a facut sa apelam la un preot.
Inceputul a fost greu, iar printre obstacolele initiale, Felix Patrascanu aminteste o taxa „aberanta” impusa de Inspectoratul General al Comunicatiilor, care aproape ca i-a falimentat, sau o serie de accidente in care au fost implicate masinile firmei.
„In anul 2000, un sir lung de accidente auto ne decima firava flota de masini incat am apelat, in cele din urma, si la un preot. FAN-ul a fost ca o femeie frumoasa care s-a lasat foarte greu cucerita”, povesteste cofondarul companiei de curierat.
Despre buna colaborare cu partenerii sai de afaceri spune ca totul depinde de valorile comune pe care le-au dobandit inca din satul natal din judetul Vrancea.
Vanzarile online, cea mai buna oportunitate de afaceri in prezent
Desi sustine ca cea mai buna perioada pentru a incepe o afacere in Romania a fost in anii ’90, cand serviciile lipseau cu desavarsire si locuintele erau lipsite de electrocasnice, Patrascanu sustine ca oportunitati de business exista in continuare.
„Ma refer cu precadere la puterea internetului. Orice produs nou poate fi vandut pe piete nebanuite de noi acum 10-15 ani. Si nu pot uita ca am inceput business-ul in 1998, folosind ca mijloc de comunicare pager-ul si telefonul fix.”
In Romania, avem 24 de antreprenori la mia de locuitori, in timp ce media europeana e de 57. Niciodata nu vor exista suficiente facilitati fiscale pentru incurajarea micilor afaceri.
Iar celor care vor sa-si deschida acum o afacere, le recomanda fara indoiala vanzarile on-line: „In Romania, avem 24 de antreprenori la mia de locuitori, in timp ce media europeana e de 57. Niciodata nu vor exista suficiente facilitati fiscale pentru incurajarea micilor afaceri, dar exista totusi cerinte ale pietei care pot deveni oportunitati extraordinare pentru noi idei de business bine structurate.”
Pe o piata de aproximativ 200 milioane de euro, FAN Courier este lider in topul firmelor de curierat (exceptand operatorul de stat Posta Romana) si singura companie cu capital integral romanesc. Pe pozitiile urmatoare se situeaza TNT Romania, parte a companiei olandeze TNT Express, cu o cifra de afaceri de aproximativ 38 de milioane de euro, in 2011, DHL Romania, detinuta de Deutsche Post, cu afaceri de 25 de milioane de euro, si americanii de la United Parcel Service (UPS).