(P) Protecția datelor – ce drepturi au consumatorii
De ce era, totuși, nevoie de un Regulament General pentru Protecția Datelor Personale (GDPR)? Evoluția tehnologică și globalizarea au condus la necesitatea actualizării normelor de prelucrare a datelor cu caracter personal. Elaborat de Uniunea Europeană prin unirea abordărilor tuturor statelor membre referitoare la confidențialitate și protecția datelor, GDPR a intrat în vigoare la data de 25 mai 2018 și reprezintă cea mai complexă măsură de protecție a vieții private și de familie a persoanelor fizice.
Iată ce drepturi conferă GDPR persoanelor fizice:
Dreptul de a ști cum sunt folosite datele personale
Oricând vrei să verifici cum sunt folosite datele tale personale de către o companie, îți poți exercita acest drept invocând Regulamentul 2016/679, art. 13 și 14. În acest caz, compania are obligația să-ți trimită, în mod gratuit, în termen de cel mult 30 de zile o copie a datelor tale personale stocate. Poți obține și alte informații suplimentare, precum scopul și temeiul juridic al prelucrării datelor sau destinatarii către care operatorul poate transfera datele cu caracter personal.
Dreptul la rectificarea datelor personale
Dacă au apărut schimbări în datele tale personale, poți cere actualizarea lor. La fel procedezi dacă ai transmis date eronate, pe care poate le-ai sesizat pe diverse documente, spre exemplu cele bancare. Companiile cărora le vei solicita îți vor confirma actualizarea datelor și, dacă este cazul, îți vor elibera documente cu noile date.
Dreptul la transferul datelor
Procedura este la fel de simplă ca atunci când îți dai acordul pentru folosirea datelor. În cazul în care este posibil tehnic, compania căreia îi soliciți acest drept trebuie să transfere datele tale personale către compania indicată de tine. Acest lucru este posibil, bineînțeles, între companii care oferă servicii similare.
Dreptul de a-ți retrage consimțământul
Oricând dorești, îi poți solicita operatorului economic să nu mai folosească sub nicio formă datele cu caracter personal pe care le are despre tine. Dacă ți-ai dat acordul pentru folosirea datelor de către o firmă în mai multe scopuri, trebuie să menționezi pentru care dintre acestea îți retragi consimțământul.
Dreptul de-a da consimțământul parental
Dacă ai copii cu vârsta de până la 16 ani, trebuie să-ți dai acordul ca părinte sau tutore legal. Spre exemplu, în cazul în care copilul tău vrea să folosească servicii online, cum ar fi crearea unui cont pe rețele de socializare, va trebui să primești un e-mail în care să-ți fie cerut consimțământul, având în vedere că ești cetățean al Uniunii Europene.
Dreptul de a fi „uitat”
Dreptul de a fi uitat presupune ștergerea datelor personale de pe anumite site-uri. Mai exact, poți cere eliminarea datelor de pe anumite pagini de internet sau eliminarea linkurilor din motoarele de căutare, dacă acestea duc către pagini care conțin datele tale personale.
Deși poți fi „uitat” de Google, trebuie să știi că există cazuri în care acest drept nu se aplică. De exemplu, dacă numele tău și informații despre tine au apărut în articole de presă, acestea nu pot fi șterse, deoarece primează dreptul la informare și la liberă exprimare.
Dreptul de a face reclamație
În cazul în care drepturile de mai sus sunt încălcate, poți face reclamație la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), care va analiza situația în care companiile nu au protejat datele tale personale. Firmele riscă amenzi de 10 milioane de euro sau de până la 2% din cifra de afaceri, respectiv de 20 milioane de euro sau de până la 4% din cifra de afaceri, în funcție de gravitatea faptelor.
Odată cu acest Regulament, persoanele fizice beneficiază de drepturi mai mari, în special în mediul online. De aceea, operatorii de date trebuie să acorde atenția necesară atât regulilor de implementare GDPR, cât și monitorizării continue a conformității cu prevederile regulamentului. Prelucrarea datelor personale implică o responsabilitate deosebită, iar asigurarea alinierii la normele GDPR reprezintă, pentru orice companie, fundamentul unei bune reputații și a unei relații cu clienții bazate pe încredere.