La nivel european, mai mult de jumătate dintre companiile mici și medii din toate sectoarele au înregistrat anulări ale comenzilor sau contractelor din cauza pandemiei, conform unui studiu recent, realizat de Vodafone, în perioada martie-iulie 2020. 
 
Cu toate acestea, companiile care au reușit să se replieze rapid și să facă față cu bine perioadei de criză au fost cele care au adoptat și au integrat o digitalizare crescută în serviciile lor, întrucât au înțeles cum pot fi îmbunătățite procesele de business, cu ajutorul tehnologiei.
 
Potrivit aceleiași surse, afacerile cu grad mare de digitalizare și-au asigurat oportunități de business cu o rată de cel puțin două ori mai mare comparativ cu restul.
 

Provocările pentru hoteluri impuse de pandemie și adaptarea digitală

În contextul generat de pandemia din acest an, când activitatea multor afaceri bazate pe contactul direct cu clienții a fost suspendată, iar măsurile sanitare și de distanțare socială au impus închiderea totală sau parțială a anumitor afaceri, multe firme au fost nevoite să-și regândească strategiile. Aceleași provocări au existat și pentru afacerile din domeniul hotelier, care au înregistrat un declin al rezervărilor pe fondul pandemiei.
 
În fața acestor provocări, adaptarea digitală ar trebui să constituie o prioritate și să fie mult mai rapidă pentru multe industrii. Acest lucru e valabil, în special, în sectorul hotelier, întrucât, pe lângă calitatea serviciilor, reputația în online este definitorie pentru imaginea unui hotel sau a altor unități din acest domeniu. Poate mai mult decât în alt sector al serviciilor, reputația unei unități de cazare este legată de reputația sa în online.
 
Reține că peste 90% dintre clienții care fac rezervări de cazare pe internet o fac în baza recomandărilor sau comentariilor turiștilor care l-au vizitat deja, subliniază Luis Lezama Barañano, fondatorul Grupo Lezama (Spania), grup ce activează în domeniul ospitalității. 
 
Iată de ce o prezență online puternică alături de un brand bine construit trebuie să fie definitorii pentru activitatea unui hotel, iar adaptarea și diversificarea digitală ar trebui să constituie o prioritate pentru hotelieri.
 

Cum pot îmbunătăți hotelierii calitatea serviciilor pe timp de pandemie 

Pentru a-și atinge potențialul maxim, un hotel trebuie nu doar să asigure o calitate impecabilă a serviciilor, ci să și susțină acest lucru printr-o prezență online, bine pusă la punct.
 
Activitatea din industria hotelieră e mai ușor de administrat cu ajutorul unui program de gestiune hotelieră. Un soft de gestiune dedicat, eficient, atât pentru administrarea procedurilor interne cât și pentru sistemul de rezervări, evenimente sau alte servicii și cu o interfață prietenoasă și intuitivă pentru turișți, este cea mai bună carte de vizită online.
 
Un soft de gestiune specializat pentru activitatea hotelieră oferă clienților posibilitatea unui sistem rapid de Booking, fiind, în același timp, integrat cu site-ul hotelului. Pentru hotelieri, există posibilitatea de multilocație de tip enterprise, dar și evidența unui istoric al clienților.
 
Totodată, un software inteligent trebuie să permită integrarea cu agenții de turism pentru a urmări vânzările sau propunerile de pachete ori de oferte speciale, de tipul celor de Sărbători sau pentru grupuri. Unii hotelieri raportează creșteri de minim 12% a gradului de ocupare în extrasezon, folosind un soft dedicat acestei industrii.
 
După cum explică Ovidiu Tudor, președintele Asociației Incoming România, operatorii din turism care vând circuite turistice în România nu doresc, neapărat, o reducere a tarifelor existente ci, mai curând, o îmbunătățire a calității serviciilor pentru clienții lor, iar aceasta poate începe încă din etapa de rezervare a camerei. 
 
Pentru activitățile care continuă să aibă loc și pe durata pandemiei, hotelierii pot îmbunătăți calitatea serviciilor în pofida unui număr mai mic de participanți și în ciuda recesiunii economice, simultan cu respectarea măsurilor de distanțare socială. Având în vedere că anumite evenimente, cum sunt cele de tip corporate (traininguri ale companiilor, programe de formare profesională), vor continua să aibă loc, hotelurile cu spații mari de conferință sau spații outdoor vor fi, în continuare, căutate. 
 
Pentru a genera, în continuare, profit, hotelierii trebuie să acorde atenție felului în care își fidelizează clienții, astfel încât să se poziționeze în topul preferințelor lor dar și gradului de încredere al acestora în produsele lor. Pot face asta prin felul în care asigură, de exemplu, respectarea măsurilor de siguranță, dar și prin modul în care își comunică ofertele. De exemplu, prezența imaginilor cu preparatele din meniu sau descrierile detaliate ale produselor pot crește, fiecare, vânzările cu aproximativ 30%.
 

Concluzie

Orice criză este un catalizator pentru schimbare, inovare și reinventare. Pentru a face față viitorului, nu doar capitalul uman și calitatea serviciilor ci și deschiderea spre noile tehnologii vor fi esențiale. Chiar și în afara provocărilor generate de pandemie, industria hotelieră este, în permanență, un mediu dinamic și competitiv, care trebuie să facă față cerințelor pieței și să se adapteze în consecință. Ca parte a acestui mediu evolutiv, adaptarea digitală este esențială.