Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au crescut in primul trimestru cu 4%, la 349 milioane de euro
Piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania a crescut in primul trimestru, fata de aceeasi perioada a anului trecut, cu 4%, la 349 milioane euro, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare a pietei GfK.
"Exceptand piata de electrocasnice mari si piata de electronice, toate sectoarele monitorizate de GfK TEMAX au inregistrat rate de cresteri pozitive in valoare. Cel mai mare sector ramane cel de IT, mentinandu-se la o valoare relativ stabila, de 105 milioane de euro, dupa o crestere de 0,9% fata de T1 2012. Cea mai mare crestere de valoare s-a inregistrat in sectorul Telecom (18,2%). Rate de cresteri negative au aparut pe piata de electronice (-2,3%) si pe piata de electrocasnice mari (-2,1%), sector ce se afla pe o panta descendenta inca de anul trecut", se arata intr-un comunicat al companiei.
Evolutia sectorului telecom a fost impulsionata de vanzarile de smartphone-uri. Astfel, valoarea totala a pietei de telefoane mobile si smartphone-uri a crescut cu 18% in primul trimestru, la 88 de milioane de euro. Noile modele de smartphone-uri au contribuit la cresterea segmentului de smartphone-uri cu 58%, in timp ce o scadere a cererii pentru telefoane mobile a produs o rata de crestere negativa de -29% pentru aceste produse.
Avand in vedere predominanta telefoanelor mobile din punct de vedere al unitatilor vandute si preferinta actuala a consumatorilor pentru smartphone-uri, GfK anticipeaza un mare potential pentru acest segment in 2013.
Piata foto a atins o valoare totala de 9 milioane de euro in perioada analizata, o performanta cu 11% mai buna fata de primele trei luni din 2012, influentata pozitiv de segmentul DSLR-urilor.
In IT, avansul a fost de 0,9%, la 105 milioane euro. Segmentul cu cea mai mare crestere a fost cel al tabletelor media, o piata tanara aflata in plina expansiune. In acest context, piata de computere portabile a inregistrat o usoara descrestere. Calculatoarele desk si monitoarele au scazut mult si continua sa piarda teren.
Si piata de electrocasnice mici a crescut cu 0,9%. Cererea de electrocasnice mici s-a redus insa, iar consumatorii au ales produse mai scumpe, fapt ce a dus la cresterea in valoare a intregului sector. Sectorul de electrocasnice mari a inregistrat o scadere a valorii vanzarilor de 2,1%, la 58 milioane euro.
"Acest inceput de an lent a fost cauzat in principal de continuarea trendului din 2012: pietele de aragazuri, frigidere si masini de spalat rufe au scazut usor, in timp ce pietele de cuptoare, plite si hote au inregistrat cresteri importante", potrivit comunicatului.
Si vanzarile de electronice au avut un debut dificil de an, scazand cu 2,3%, la 57 de milioane de euro. Majoritatea segmentelor din cadrul sectorului de electronice au inregistrat rate de crestere negative de doua cifre, mai putin piata de televizoare cu ecran plat, care a incheiat primul trimestru la o valoare a vanzarilor foarte apropiata de cea din T1 2012. Scaderea cererii vine dupa un ultim trimestru foarte bun al lui 2012, sustinut de numeroase activitati promotionale care au impulsionat cererea si au scazut nevoia de achizitii pentru urmatoarele luni.
Pe acelasi subiect: