Vanzarile de alimente, bauturi, tutun si carburanti au scazut anul trecut
Hipermarket. Sursa foto: Mediafax
Volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul, cu exceptia celui auto, a scazut in primele 11 luni ale anului trecut cu 0,1% fata de perioada similara din 2012, atat in serie bruta, cat si ajustata, ca urmare a reducerii vanzarilor de alimente, bauturi, tutun si carburanti, potrivit INS.
Astfel, in perioada ianuarie-noiembrie 2013, ca serie bruta, comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate a scazut cu 4,1%, iar vanzarile de produse alimentare, bauturi si tutun s-au redus cu 0,5%.
Crestere s-a inregistrat doar la vanzarile de produse nealimentare, de 2,8%, se arata intr-un comunicat al Institutului National de Statistica (INS).
Ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, vanzarile de carburanti au fost cu 4% mai mici, iar cele de produse alimentare, bauturi si tutun cu 0,6% mai reduse. Comertul cu produse nealimentare a crescut cu 3,2%.
In noiembrie, comparativ cu octombrie, volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete) a scazut pe ansamblu cu 2,3% ca serie bruta si cu 0,2% ca serie ajustata, pe fondul reducerii comertului cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (-8,4% brut si 0,6% ajustat) si vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun (-0,5% atat brut, cat si ajustat).Vanzarile de produse nealimentare au crescut cu 0,2% ca serie bruta si cu 2,8% ca serie ajustata.
Comparativ cu noiembrie 2012, volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul, cu exceptia celui auto) a crescut cu 1,8% ca serie bruta, datorita majorarii vanzarilor de produse nealimentare cu 5,2%. Scaderi s-au inregistrat la vanzarile de carburanti pentru autovehicule in magazine specializate (-0,6%) si la cele de produse alimentare, bauturi si tutun (-0,5%).
Ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul a urcat cu 0,1%, datorita cresterii vanzarilor de produse nealimentare (+5,6%) si la comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (+1,2%). Vanzarile de produse alimentare, bauturi si tutun au scazut cu 1,7%.
Pe acelasi subiect: