Calendaristic, "Vinerea Neagra" sau "Black Friday" este ziua care urmeaza Zilei Recunostintei in Statele Unite si care deschide sezonul de cumparaturi pentru Craciun. Ziua Recunostintei este in ultima zi de joi din noiembrie.

Fenomenul a fost preluat si de marile lanturi de magazine din Romania, care vin cu reduceri considerabile valabile doar in ziua respectiva. Amploarea evenimentului nu se compara insa cu cea din SUA unde, in 2009, numarul cumparatorilor a fost de 134 milioane de persoane, ducand la incasari de peste zece miliarde de dolari.

Insa nu intotdeauna reducerile afisate la raft reflecta realitatea. Retailerii prezinta campania Black Friday drept o ocazie de face cumparaturi la preturi imbatabile, valabile numai o zi din an, insa o analiza Wall Street Journal/Decide Inc. releva ca multe produse sunt mai ieftine in alte perioade ale anului.

"Consumatorii asociaza Black Friday cu preturi bune, fapt care elimina impulsul de a compara preturile", explica Rob Docters, consultant pe probleme de preturi la McKinsey & Co. Astfel, retailerii se bazeaza pe prejudecatile consumatorilor legate de Black Friday, pariind ca clientul va presupune oricum ca preturile care ii sunt prezentate sunt cele mai avantajose din an, potrivit revistei Time.

"Cu ocazia fiecarei Black Friday, retailerii ii ademenesc pe consumatori sa astepte la cozi in orele reci ale diminetii, cu promisiunea unor oferte valabile o singura zi, care nu pot fi intrecute. In fiecare an, consumatorii se intreaba «Oare merita?». Se pare ca raspunsul este de multe ori «nu»", noteaza Wall Street Journal in urma unei analize a celor mai mediatizate oferte, efectuata impreuna cu firma Decide Inc., specializata in agregarea datelor privind preturile. 

Studiul releva ca multe dintre cele mai intens promovate oferte de Black Friday se refera la produse care au putut fi cumparate la preturi mai mici in anumite perioade din an, uneori chiar de la acelasi retailer. 

Desi promovarea continua sa fie la fel de agresiva, americanii au inceput sa se lase mai greu impresionati. Cel putin asta arata trendul in scadere al numarului celor care aleg sa mearga la cumparaturi in ziua respectiva.

“O sa avem de a face in cele din urma cu disparitia Black Friday”, crede Bill Tancer, sef pe cercetare globala al Experian Marketing Services.

Numarul cumparatorilor care aleg Black Friday scade in fiecare an

Potrivit mai multor studii, sunt tot mai putini cei care aleg sa mearga la cumparaturi in ziua de dupa cea mai mare sarbatoare americana. Daca in 2009 aproximativ 52% dintre consumatori au urmat traditia cumparaturilor de Black Friday, in 2011 procentul lor s-a redus la 44%. Iar anul trecut, incasarile magazinelor din SUA au scazut cu 1,8%, comparativ cu aceeasi zi din 2011.

Explicatiile analistilor variaza de la faptul ca reclamele incep prea devreme (uneori chiar si cu aproape doua luni inainte), ceea ce agaseaza sau ajung sa plictiseasca in cele din urma consumatorul, pana la faptul ca acesta se lasa mai greu pacalit de ofertele care promit marea cu sarea si sunt mai chibzuiti cand vine vorba sa aleaga un produs.

Traditia americana Black Friday a devenit cu mult timp in urma un eveniment care are ca miza mai degraba convingerea consumatorilor ca preturile sunt atat de bune incat nu pot fi ratate. Retailerii au adoptat de-a lungul timpului diverse tactici, precum reduceri masive de pret la un stoc limitat de produse sau prezentarea unor discounturi aparent atractive la produse oricum ieftine, care nu afecteaza semnificativ marja de profit a magazinului. 

In Romania conceptul de Black Friday a fost "importat" in 2011, cand mai multe companii au anuntat reduceri semnificative de preturi, in sectoare diverse, de la retail de electronice si electrocasnice la turism sau imobiliare.

Potrivit unui studiu al GfK, rezultatele campaniilor Black Friday le-au depasit in 2012 pe cele ale traditionalului sezon de Craciun. Promotiile cu cel mai mare impact au fost cele pentru tablete, urmate de cele pentru periferice (mouse, tastaturi si camere web) si computere portabile. In topul preferintelor consumatorilor s-au aflat si electrocasnicele si electronicele clasice, cum ar fi televizoarele.