Tigaretele electronice, o piata de 5 mld. dolari/an, ar putea depasi in vanzari tigarile clasice in urmatorul deceniu
Piata de tigarete electronice, un segment inca nereglementat si estimat de Euromonitor la peste 5 miliarde de dolari pe an, ar putea sa o depaseasca in 10-15 ani pe cea de tigari normale, estimeaza specialistii din domeniu. Aceasta nisa devine tot mai atractiva pentru marii producatori de tutun.
"Analistii economici spun ca in zece ani, vanzarile de tigarete electronice le vor depasi pe cele normale. E-tigaretele sunt o inovatie care poate preveni decesele cauzate de fumat, fiind o alternativa mai putin daunatoare la tutun. Stim de foarte mult timp ca oamenii care fumeaza pentru nicotina mor din cauza gazelor si gudronului", a declarat, la primul forum global al nicotinei, profesorul britanic Gerry Stimson, de la Scoala de Medicina Tropicala si Igiena din Marea Britanie.
Astfel, tigaretele electronice sunt vazute precum smartphone-urile, ale caror vanzari au explodat de la lansare. In schimb, piata globala de produse din tutun a scazut cu 4% anul trecut.
In Marea Britanie, de exemplu, numarul utilizatorilor de e-tigarete a crescut de trei ori in ultimii doi ani, la peste doua milioane de persoane, iar vanzarile acestor produse au o cota de 40% din piata totala de tigarete. In acelasi timp, in SUA, vanzarile pe acest segment au o crestere anuala de 115%, ajungand la o valoare de doua miliarde de dolari, potrivit datelor prezentate de presedintele asociatiei producatorilor de lichide pentru e-tigarete din SUA, Lou Ritter.
In Statele Unite, sunt circa 3.000 de producatori, care fabrica aproximativ 10.000-15.000 de tipuri de e-tigarete. In prezent, la nivel mondial sunt 1,3 miliarde de fumatori de tigarete clasice si 29 de milioane care prefera tigaretele electronice, iar acest numar continua sa creasca in special cu persoane care renunta la tutun, dar nu si la nicotina (substanta care da dependenta - n.r.).
Daca pana in 2012 piata era dominata doar de jucatori mici, marii producatori au inceput ofensiva intrand pe acest segment prin achizitii, in special de producatori britanici, in incercarea de diversificare a portofoliului, avand in vedere reglementarile tot mai stricte de pe piata de tutun.
British American Tobacco (BAT) a cumparat in decembrie 2012 un producator britanic de astfel de dispozitive, iar in august 2013 a lansat propriul brand de e-tigarete. Lorillard, al treilea mare producator de tigari din SUA, a achizitionat la randul sau o companie de e-tigari, tot din Marea Britanie. Si Japan Tobacco International (JTI) a facut o achizitie pe aceasta nisa, tot in Marea Britanie, iar cel mai recent anunt a fost facut de Philip Morris International (PMI), care a cumparat in aceasta saptamana tot un producator britanic de e-tigarete. PMI avea deja un parteneriat cu Altria pentru comercializarea unor astfel de dispozitive.
Problema este insa ca tigaretele electronice nu sunt inca standardizate sau supuse unor reglementari stricte, putand fi achizitionate foarte usor de catre oricine, iar Organizatia Mondiala a Sanatatii doreste introducerea acestora in categoria produselor traditionale din tutun si tratate ca atare.
Mai multi specialisti in domeniu s-au reunit in acest weekend la Varsovia, la primul forum global al nicotinei, pentru a gasi solutii de standardizare si reglementare a e-tigaretelor, atat pentru lichidul utilizat, cat si pentru dispozitivul in sine, si pentru a crea reglementari astfel incat acestea sa nu poata fi achizitionate de copii sau adolescenti.
Specialistii reuniti la Varsovia sunt si semnatarii unei scrisori catre OMS, trimisa la finele lunii mai, in care sustin ca reglementarea e-tigaretelor asemenea celor normale afecteaza consumatorii care vor sa renunte la fumat, iar acestea nu sunt atat de daunatoare, pentru ca nu contin toate substantele periculoase din tigarile traditionale. In replica, 100 de specialisti in sanatate publica si medici au trimis o scrisoane OMS in care cer organizatiei sa impuna si e-tigaretelor aceleasi reglementari ca in cazul tigarilor normale. Ei subliniaza ca nu exista studii clare care sa confirme siguranta acestor produse.