Cumparatorii sunt interesati de ofertele pentru televizoare cu ecrane mari, jocuri video si jucarii, dar grijile legate de bunastarea lor economica sugereaza ce se vor abtine de la alte cheltuieli, transmite Reuters.

Unele magazine, precum Walmart, Old Navy, parte a grupului Gap, si Kmart, detinut de Sears Holding, au devansat orele de deschidere a magazinelor in noaptea de Thanksgiving (Ziua Recunostintei), in speranta sa aiba un avantaj in cea mai aglomerata zi a anului.

"Vinerea neagra" a fost cea mai aglomerata zi a anului in privinta traficului in magazine, dar asta nu inseamna ca vanzarile vor creste masiv la nivelul sezonului. In 2008 si 2009, in pofida vanzarilor mari de dupa Ziua Recunostintei, vanzarile totale din perioada sarbatorilor au scazut din cauza recesiunii.

Federatia Nationala de Retail anticipeaza ca in acest weekend 152 de milioane de oameni sa faca cumparaturi, in crestere cu 10,1% fata de anul trecut. Totusi, federatia estimeaza un avans al vanzarilor in perioada noiembrie-decembrie cu doar 2,8%, dupa o crestere de 5,2% in 2010. Cei mai mari castigatori ai acestui sezon ar putea fi magazinele de lux, precum Saks, si magazinele cu produse ieftine, de genul "totul la un dolar".

Retailerii de pe segmentul de mijloc al pietei vor avea probleme in atragerea clientilor. Devansarea orei de deschidere pare sa fi functionat, judecand dupa cozile lungi din fata unor magazine precum Toys R Us, Best Buy, Walmart si Target.

La Toys R Us, la o ora dupa deschidere, in fata intrarii mai erau inca la coada circa 300 de persoane.

Directorii din retail si analistii se asteapta insa o concurenta mai mare n acest sezon, decat in 2010, in conditiile in care somajul din SUA se mentine la 9%, iar criza datoriilor din Europa afecteaza bursele si increderea consumatorilor.

Primul Black Friday din Romania a adus discounturi de pana la 60%. Ce si-au cumparat romanii

Inspirati de conceptul american, cel putin sase companii prezente pe piata romaneaca, dintre care cinci magazine online si un lant comercial, au pornit azi in competitia pentru banii pusi deoparte de romani pentru cadouri. Acestea au organizat prima "Vinere Neagra" din Romania, oferind discount-uri de pana la 60% la peste 30.000 de produse. Frigidere si console de jocuri la jumatate de pret, plasme 3D uriase la 1.600 de lei, aparate foto la 150 de lei sau fiare de calcat la 50 de lei.

eMag si Flanco au desfasurat, impreuna, o campanie care se va intinde pe parcursul a trei zile. “Am pregatit un stoc de peste 30.000 de produse si ne asteptam ca acest eveniment sa genereze cel mai mare numar de vizitatori si de comenzi intr-o singura zi”, spune Radu Apostolescu, vicepresedinte si director de dezvoltare eMAG.

„Vom oferi reduceri intre 30% - 60% celor mai dorite produse electronice, IT, periferice IT, electrocasnice, console de jocuri, telefoane mobile etc. Evenimentul va fi deschis incepand cu vineri dimineata, ora 05:00 si pana duminica seara, 27 noiembrie, ora 24:00”, au declarat reprezentantii eMAG pentru incont.ro

In cursa pentru clienti s-au inrolat si evobook.ro, elefant.ro si evomag.ro. Si cei de la koyos.ro au oferte bune la aparatele de fotografiat. Iar pasionatii de componente PC si jocuri si-au putut completa configuratiile pe pcgarage.ro.

Traditia evenimentului de shopping cunoscut la nivel international este originara din Statele Unite, unde a devenit un fenomen national atat in retail-ul traditional, cat si online. Black Friday marcheaza deschiderea sezonului de cumparaturi de Craciun, fiind si ziua cu cele mai multe promotii din an, in care 75% dintre americani iau cu asalt magazinele in cautarea promotiilor.

O actiune de 10 milioane de euro

In Romania, Black Friday va stimula piata electro-IT, unde va fi inregistrat un numar record de vanzari din an, sustin initiatorii evenimentului. "Numai prin aceasta actiune, eMAG si Flanco vor creste nivelul intregii piete electro-IT cu 10 milioane de euro. Prin amploarea sa, evenimentul va atrage serios atentia consumatorilor spre piata de electro-it din Romania si va genera schimbari de comportament in randul acestora, determinandu-i pe multi sa isi reinnoiasca televizoarele, calculatoarele sau electrocasnicele, desi nu aveau in plan acest fapt," a declarat intr-un comunicat Iulian Stanciu, presedintele grupului de companii eMAG, Flanco si Asesoft Distribution.

Pana la orele 17:00, Flanco reusise sa vanda 18.500 de produse, dintre care 4.600 in Capitala si restul de 13.900 in celelalte orase din tara, anunta acestia intr-un comunicat. Potrivit reprezentantilor retailerului autohton, cele mai vandute produse au fost electrocasnicele (2.300), LCD-urile (1.600) si apartele de fotografiat (600), acestea totalizand 14 tiruri de marfa.