Guvernul de la Budapesta porneste de la ideea ca retailerii straini raman in mod deliberat pe pierdere, pentru mentinerea politicii preturilor scazute.

Aceste companii vor avea la dispozitie trei ani pentru a obtine profit, in conditiile in care autoritatile au aprobat recent o alta prevedere care majoreaza semnificativ o taxa pentru supravegherea activitatilor lanturilor de magazine alimentare, relateaza Portfolio.hu, preluat de Mediafax.

Noul proiect se refera la companiile care genereaza peste jumatate din venituri prin comercializarea unor produse de consum cu circulatie rapida, au inregistrat venituri anuale din vanzari de minim 50 de milioane de forinti (164.000 euro) timp de doi ani consecutivi si au consemnat rezultat zero sau pierderi in perioada respectiva.

Aceste companii nerentabile nu vor mai putea comercializa bunuri de consum cu circulatie rapida dupa aprobarea raportului financiar pentru cel de-al doilea an dintr-o astfel de perioada, se arata in proiect.

Noua lege nu se va aplica in primii patru ani financiari de la infiintarea unei companii de retail. Noile prevederi, daca vor fi aprobate, vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2018.

Aceasta ar fi a treia lovitura data sectorului de retail intr-o perioada scurta de timp. Parlamentarii din Ungaria au aprobat recent majorarea semnificativa a unei taxe de supraveghere a lanturilor de retail de alimente. Numai pentru compania Spar, majorarea va creste costurile cu 8-9 miliarde de forinti pe an.

Parlamentul urmeaza sa discute si o propunere a Partidului Crestin Democrat al Poporului prin care se vrea interzicerea functionarii magazinelor duminica si in zilele de sarbatoare.

Legislatia propusa de Varga nu va afecta operatorii de retail locali (CBA, Coop, Real), organizati in unitati de afaceri distincte si ale caror venituri anuale sunt cu mult sub pragul de 50 de milioane de forinti.

Potrivit bazei de date despre companii de la Ministerul Justitiei, toate lanturile multinationale de retail din Ungaria au venituri anuale cu mult peste 50 de milioane de forinti astfel ca, din 2018, vor suporta consecintele noiii legi, iar motivul dat de autoritati este simplu, faptul ca acestea isi pot permite sa inregistreze pierderile provocate de mentinerea preturilor la un nivel scazut, comparativ cu companiile concurente mai mici.

Portfolio noteaza faptul ca pentru a deveni profitabile pana in 2018, marile companii de retail fie vor majora preturile produselor, iar cumparatorii vor plati mai mult, fie vor reduce costurile, ceea ce ar putea duce la concedieri si inchideri de magazine, fie vor decide sa plece din Ungaria.

O alta optiune ar putea fi sa ocoleasca legea prin reorganizarea tuturor magazinelor in unitati separate, ca si cum ar opera o franciza.

Potrivit datelor de la Ministerul Justitiei, Tesco a inregistrat anul trecut in Ungaria venituri de 601 miliarde de forinti (1,97 miliarde euro) si pierderi de 43,1 miliarde de forinti (141,3 milioane euro), Auchan venituri de 272 miliarde de forinti (894 milioane euro) si pierderi de 6,3 miliarde de forinti (20,7 milioane euro), iar Metro venituri de 105 miliarde de forinti (34,3 milioane euro) si pierderi de 2,7 miliarde de forinti (9 milioane de euro).

Aldi a consemnat venituri de 80 de miliarde de forinti (26 milioane euro) si pierderi de 5 miliarde de forinti (16,4 milioane euro). Retailerii cu discount Lidl si Penny au fost profitabili anul trecut. Lidl a obtinut venituri de 228 miliarde de forinti (75 milioane euro) si profit de 2,2 miliarde de forinti (7,2 milioane euro), iar Penny venituri