Rezultatul este un rezumat in cifre al Black Friday-ului american, multe dintre ele cu adevarat surprinzatoare.

Ce s-a intamplat in weekend-ul Black Friday din 2011:

-    Au fost 226 de milioane de cumparatori, aproape dublu fata de cele 122 de milioane de votanti, cati s-au prezentat la alegerile prezidentiale din 2008. Ca o comparatie, populatia din Statele Unite este de aproximativ 315 milioane de locuitori.

-    S-au cheltuit 52 de miliarde de dolari, mai mult decat PIB-ul din Nicaragua, Jamaica, Afghanistan si Islanda la un loc.

-    Banii cheltuiti acopera necesarul de hrana pentru copiii din tarile sarace pentru doi ani sau 1/5 din datoria de pe cartile de credit ale americanilor.

-    Numarul mailurilor care anuntau promotii a crescut cu 17% fata de anul precedent.

-   Target, unul dintre cele mai mari lanturi de hypermarketuri din Statele Unite, a implementat un sistem pentru a evita aglomeratia si incidentele de la deschiderea magazinului. Cumparatorii pot intra un grupuri de maxim 30 de persoane, la intervale de 10 sau 20 de secunde.

-    Masinile noi se ieftinesc in medie cu 9,5% in ziua respectiva.

-    Un cuplu din Florida a campat pe trotuarul din fata unui magazin timp de 12 zile pentru a se asigura ca vor prinde reducerile.

-    Pagina promotionala a retailerului online Amazon a putut fi accesata cu 24 de zile inainte de Black Friday.

-    Ziua anti-cumparaturi sau Buy Nothing Day este "sarbatorita" de peste 20 de ani. Urmeaza imediat dupa Ziua Recunostintei si incurajeaza consumatorii sa fie mai cumpatati atunci cand merg la cumparaturi sau chiar sa nu cumpere nimic.

-    Cei mai multi cumparatori au fost interesati de aparatele electronice (59%), DVD-uri si discuri optice Blu-ray (49%), haine (48%), jocuri video (45%) si calculatoare (44%).

-    90% dintre cei intervievati au declarat ca articolele cumparate sunt pentru uz personal, fata de doar 10% cati au spus ca sunt in cautare de cadouri.

-    7 din 10 cumparatori au preferat sa faca achizitiile online, multi dintre ei prin intermediul smartphone-urilor. 

Despre numele de Black Friday

Se spune ca provine de la prabusirea pietei in 1929. Insa evenimentul care a declansat Marea Depresiune a avut loc intr-o zi de marti.

In realitate, black friday are legatura cu scaderea economica puternica din septembrie 1869, care era legata de pretul aurului. 

Au murit calcati in picioare

Numarul mare de oameni care viziteaza magazinele de Black Friday a dus la aparitia unor evenimente nefericite. In 2008, un angajat al magazinului Walmart a murit calcat in picioare de cei peste 2.000 de oameni nerabdatori sa patrunda in incinta hypermarketului. Medicii ajunsi la fata locului pentru a-i acorda primul ajutor au fost si ei grav raniti de multimea dezlantuita, careia nu parea sa-i pese de omul care se zbatea intre viata si moarte. In total, 5 cumparatori au fost spitalizati numai la magazinul respectiv, iar acesta nu a fost un incident singular.

Desi aduce castiguri importante, aceasta nu este cea mai aglomerata zi din an pentru cumparaturi, titlul fiind detinut de sambata de dinaintea Craciunului sau de zilele de joi si vineri, atunci cand Craciunul este in weekend.

In Romania, mai multe magazine si-au anuntat deja participarea la Black Friday pe 23 noiembrie: eMAG.ro, evoMAG.ro, WatchShop.ro, Flanco , Elefant.ro si F64.