Administratorii magazinelor stiu ca exista clienti care vaneaza astfel de oferte, dar se tem sa nu ramana cu restul marfurilor nevandute.

Pentru ca 5 milioane de tone de alimente, care ar putea hrani populatia a cinci mari orase timp de un an, ajung la gropile de gunoi, Uniunea Europeana ne-a dat o directiva precisa.

"Pana in anul 2020, sa injumatatim risipa de alimente", declara ministrul Mediului, Rovana Plumb.

"Producatorul sau magazinul de desfacere cu siguranta ca la urmatoarea livrare va traduce acele pierderi in pretul final, care e suportat pana la urma de consumator", explica ministrul Agriculturii, Daniel Constantin.

Tocmai de aceea, oficialii vor ca pretul alimentelor aflate in prag de expirare sa fie redus cu 70%. In Franta, comerciantii renunta si la 90%.

Primii care ar avea de castigat ar fi producatorii. In scenariul in care alimentul apuca sa expire, nu doar ca nu isi recupereaza investitia, ci sunt obligati sa suporte si costurile de distrugere a marfii.

In schimb, magazinele ar avea un profit mai mic si in plus va exista o categorie de clienti care se va orienta in mod special spre aceste reduceri. Exista pericolul ca atractivitatea produselor cu pret intreg sa scada.

Jucatorii puternici din industria carnii, painii si laptelui nu se sperie de proiect, pentru ca spun ei cei cu buget mediu si mare nu se vor uita la oferte.

"Noi in final dorim doua lucruri: ca pretul de la raft sa devina accesibil si al doilea, ca Romania sa nu mai arunce mancare, este pacat", spune Sorin Minea, presedintele Romalimenta.

Ramane o mare problema: hrana expira nu doar in magazine, ci si in frigiderele noastre. In medie, fiecare dintre noi arunca o jumatate de kilogram de mancare pe zi.