Apune era cumparaturilor online? De ce prefera clientii magazinele fizice in locul celor virtuale
Intr-o era tot mai digitalizata, cumparatorii incep sa nu mai creada tot ceea ce vad pe internet si vor sa testeze marfa care ii intereseaza, inainte de a fi convinsi sa dea banii. Magazinele online au inteles ca o schimbare este inevitabila si se grabesc acum sa isi deschida sedii fizice.
Andy Dunn era un sustinator infocat a magazinelor care existau exclusiv online. Dunn a deschis in 2007 un magazin online de haine pentru barbati iar doi ani mai tarziu sustinea in continuare ca investirea intr-un sediu fizic ar fi o decizie economica foarte proasta, scrie The New York Times.
“Incercam sa ii scutim pe barbati de a mai ajunge in magazine, pentru ca stim cat de mult le displac acestora cumparaturile”, declara acesta intr-un interviu in 2009.
Intre timp, Dunn a deschis sase filiale ale magazinului sau numai anul trecut, pentru ca s-a convins ca jumatate dintre potentialii cumparatori nu ajungeau sa si faca o achizitie.
Clientii doreau sa simta materialele la atingere si sa probeze hainele. “Eram destul de strict in ceea ce priveste convingerile mele de la acea vreme. Comertul offline nu are cum sa dispara insa, el se afla doar intr-un proces de schimbare”, spune acum antreprenorul.
Ebay si Etsy se raliaza si ele ultimelor trenduri si testeaza deschiderea unor sedii in diferite orase, in timp ce Piperlime, o divizie online a brandului de haine si accesorii Gap, a inaugurat primul magazin in aceasta toamna. Companiile spun ca se adreseaza consumatorilor care vor sa vada cu ochii lor ceea ce cumpara sau care privesc cumparaturile ca pe un prilej de socializare.
“Peste 90% dintre vanzari au in continuare loc in sediile fizice, fapt ce reprezinta un motiv mai mult decat convingator pentru ca antreprenorii din mediul online sa iti largeasca orizonturile”, spune Sucharita Mulpuru, analist la Forrester Research.
Un magazin al cunoscutului site de licitatii eBay, care a fost deschis cu putin timp in urma in Londra, nu are marfa propri-zisa, ci doar ecrane pe care sunt afisate sugestii de cadouri. “Daca ai inceput intai in mediul online, ai o alta viziune”, spune Andy Dunn.
Desi le sugera initial clientilor sa isi comande mai multe marimi, pentru a fi siguri ca isi gasesc articolul potrivit, Dunn si-a dat seama ca aceasta nu era o solutie realista, caci cheltuielile de publicitate pentru site si transportul gratuit se apropiau oricum de costurile unui magazin fizic.
Intreprinzatorul nu si-a dorit insa un model traditional pentru buticul sau, asa ca acesta nu are mai mult de doi angajati. Clientii vin pe baza unei programari anterioare si, in loc sa plece incarcati cu sacose, acestia primesc cumparaturile tot acasa, in ziua urmatoare, prin intermediul firmei de curierat. Magazinul reduce astefel din costuri, pentru ca are nevoie de un spatiu mic in care sa isi depoziteze doar cate un articol din fiecare produs, in diverse marimi.
Potrivit fondatorului, ideea a fost un succes, cumparatorii revenind mult mai repede in sediul fizic, decat o faceau pe site-ul de prezentare.