Curtea Constitutionala, intrunita sambata, a trebui sa decida, in urma unei sesizari a PDL, daca investirea Guvernului Ponta III a respectat rigorile Legii fundamentala. Curtea a fost chemata sa raspunda pentru prima data unei astfel de intrebari in privinta unei remanieri desfasurate prin proceduri parlamentare.

Judecatorii au verificat daca modalitatea in care noul Guvern, Ponta III, a fost investit in Parlament a respectat Constitutia, cu accent asupra programului de guvernare si asupra efectelor inlocuirii PNL cu UDMR in Executiv, transmite Mediafax.

In mod formal, PDL a contestat doar constitutionalitatea hotararii Parlamentului prin care a fost realizata remanierea guvernamentala. De altfel, o sesizare adresata Curtii Constitutionale, care sa aiba efect juridic asupra pozitiei de premier a lui Victor Ponta, dar si asupra Guvernului in ansamblu, ar fi putut fi realizata doar de presedintele Traian Basescu ori sefii camerelor Parlamentului, in cazul unui conflict juridic de natura constitutionala. 

Sesizarea PDL priveste, insa, neconstitutionalitatea modificarilor aduse in Parlament in componenta Guvernului, si nu mandatul premierului Victor Ponta.

Democrat-liberalii si-au axat argumentele pe faptul ca Guvernul ar fi operat modificari asupra programului de guvernare fara ca acesta sa fie validat de Parlament.  Astfel, PDL reclama ca acordul politic si acordul de guvernare incheiat intre USD si UDMR aduc modificari programului de guvernare, iar documentul nu a fost inaintat pentru a obtine girul Parlamentului. Cu toate acestea, USD nu are in prezent vreo calitate juridica si, implicit, acordurile semnate cu UDMR nu au o valoare juridica, ci una politica. 

In viziunea PDL, schimbarea programului de guvernare poate fi facuta fie printr-o redesemnare de premier, fie printr-o angajare a raspunderii in Parlament asupra unui program, "inclusiv de guvernare". 

"In situatia in care s-ar dori modificarea sau completarea Programului de guvernare, in Constitutie sunt prevazute doua cai procedurale. Astfel, o prima cale presupune desfasurarea procedurii constitutionale prevazuta la art.103 din Constitutie, prim-ministrul trebuind sa isi dea demisia. Ca urmare, modificarea sau completarea unui program de guvernare se poate face numai in conditiile acceptarii de catre Parlament a unui nou program al Guvernului. In alte cuvinte, programul de guvernare nu poate fi modificat sau completat, decat prin aprobarea unui alt program de guvernare. O a doua cale este cea referitoare la angajarea raspunderii Guvernului asupra unui program, inclusiv de guvernare, a unei declaratii de politica generala sau a unui proiect de lege, in conditiile art.114 din Constitutie", se arata in sesizarea PDL adresata CC. 

De asemenea, democrat-liberalii afirma ca solutia aleasa de majoritatea parlamentara, de a introduce in hotararea Parlamentului precizarea ca noul Cabinet isi "asuma" programul de guvernare din 2012 si angajamentele USL, incalca prevederile Constitutiei. 

Decizia Curtii Constitutionale vine post factum, dupa semnarea decretelor de catre Traian Basescu  Analiza Curtii Constitutionale vine dupa ce presedintele Traian Basescu a acceptat sa semneze decretele pentru numirea noilor ministri ai Guvernului Ponta III. De altfel, decretele presedintelui au fost emise in baza hotararii Parlamentului, publicata intre timp in Monitorul Oficial. 

Initial, seful statului afirma ca asteapta decizia Curtii pe aceasta speta pentru a se hotari, in functie de verdict, daca ii numeste pe noii ministri.  Totodata, Traian Basescu a renuntat si la posibilitatea de a solicita judecatorilor constitutionali solutionarea unui conflict juridic legat de noul Cabinet Ponta, posibil conflict care insa a fost stins odata cu semnarea decretelor.