Cercetatorii Universitatii din California, din Los Angeles, au prezentat recent, la conferinta MobiCom din Istanbul, Turcia, un studiu efectuat pe cele mai mari doua companii de retele telefonice din SUA (a caror identitate n-a fost insa facuta publica), vizavi de facturile utilizatorilor care detin smartphone-uri, scrie Business Insider.

In studiul Technology Review, cercetatorii au folosit aplicatii de urmarire a datelor telefoanelor dotate cu sistemul de operare Android, dezvoltat de Google, pentru a verifica daca date lede internet folosite de utilizatorii smartphone-urilor coincid cu cele transmise de operatorii telecom.

Rezultatele arata ca firmele din telecom au tendinta de a adauga date de internet pe facturile clientilor, mai ales atunci cand acestia din urma folosesc aplicatii precum Youtube sau Pandora ori alte aplicatii care au nevoie de streaming video si audio. Ceea ce se traduce prin incarcarea facturilor telefonice.

Chiar si simpla folosire a telefonului mobil, verificarea casutei de e-mail sau utilizarea motoarelor de cautare pe internet, toate acestea duc la o supraincarcare a facturilor cu 5-7%, sustin cercetatorii americani. De exemplu, operatorul AT&T incarca cu 10-15 dolari facturile clientilor, iar Verizon ii taxeaza pe acestia cu 15 dolari pentru fiecare gigabyte depasit din tipul de abonament.

Unde gresesc operatorii telecom?

Problema companiile telecom este ca ele calculeaza datele de internet redate ori descarcate prin intermediul retelelor lor si nu cu ajutorul unui receptor. Site-urile cu continut audio si video sunt cu atat mai sensibile cu cat protocoalele lor nu necesita ca dispozitivele consumatorilor sa confirme receptia fiecarei bucati de date. Astfel, transmisia de date de la server catre telefon va continua sa se incarce, chiar daca linkul wireless este rupt, explica Chunyi Peng, cercetator la Universitatea din California.

„Intr-unul din testele noastre, streamingul video a continuat timp de aproximativ cinci minute, chiar daca renuntasem la linkul respectiv, intrerupsesem descarcarea. Asadar, consumatorii sunt taxati desi nu descarca practic nimic”, a declarat Peng.

Astazi, tot mai multi clienti ai retelelor de telefonie mobila detin smartphone-uri si utilizeaza date de internet.

Comisia Federala a Comunicatiilor din SUA cere operatorilor telecom sa-si alerteze clientii atunci cand sunt aproape sa depaseasca pachetului de date de internet cumparat, oferindu-le astfel posibilitatea fie sa economiseasca datele, fie sa-si achizitioneze o optiune suplimentara, inainte de a fi taxati in plus. Cerinta Comisiei nu a fost pana acum respectata intocmai, ea devenind obligatorie incepand cu 1 octombrie, scrie Business Insider.