BRAT: Investitiile in publicitate urmaresc interesul publicului fata de canalele media. Cota internetului a crescut de la 1% la 17% in 10 ani
Investitiile in publicitate urmaresc interesul publicului fata de canalele media, iar cota internetului in domeniu a crescut de la 1% la 17% in ultimii zece ani, indica un studiu al Biroului Roman de Audit Transmedia.
Analizand evolutia distributiei investitiilor bugetelor de publicitate pentru fiecare canal media de-a lungul ultimilor 10 ani se observa fluctuatii majore in cazul internetului si presei scrise si evolutii moderate in cazul celorlalte canale, releva studiul.
In functie de bugetele nete ale investitiilor in publicitate, cota ce revine internetului este in prezent de 17%, fata de 1% in 2005. In cazul presei scrise, aceasta scade de cinci ori, de la 24% in 2005 la 5% in prezent.
TV-ul detine cea mai mare cota a bugetelor de publicitate, crescand pana la 64% in prezent, in timp ce panotajul descreste pana la 8% iar radioul se mentine aproape constant la 6% din piata, potrivit studiului.
"Analizand evolutia accesului oamenilor la diversele canale media si pe cea a investitiilor in publicitate, observam ca in general exista o corelatie intre cei doi indicatori. Analizand la nivelul anului 2015 ponderea timpului de expunere la fiecare canal din totalul timpului mediu zilnic petrecut de o persoana pe cele cinci canale si procentul investitiilor in publicitate, observam ca tv-ul este cel ce detine cea mai favorabila pozitie, in timp ce panotajul pe cea mai defavorabila", precizeaza BRAT, potrivit Agerpres.
Interesul romanilor fata de canalele media obisnuite a suferit modificari semnificative in ultimii 10 ani.
Televiziunea, radioul si presa scrisa se confrunta cu o tendinta de descrestere a interesului publicului.
"Internetul este singurul canal castigator, clasandu-se in 2015 pe pozitia a treia in consumul de media, dupa tv si panotaj", arata studiul.
Panotajul, un mediu de expunere a mesajelor publicitare si nu un purtator de continut media, inregistreaza o evolutie constanta.
Daca in 2005, 48% din populatia oraselor citea zilnic cel putin o publicatie tiparita, in prezent publicul de presa nu depaseste 13% din populatie.
O scadere semnificativa a consumului zilnic este evidenta si in cazul radioului - de la 59% la 36% din populatie, in cazul tv-ului descresterea fiind de 13 procente, de la 89% la 76%.
Interesul oamenilor s-a canalizat catre internet, utilizatorii zilnici crescand de cinci ori in ultimii 10 ani si atingand 56% in 2015 in mediul urban.
Panotajul este cel care nu a suferit modificari in ultimii 10 ani, el fiind influentat doar de obiceiurile zilnice de calatorie ale oamenilor, care s-au mentinut constante.
Potrivit BRAT, internetul a asimilat in timp continut scris, audio sau video de pe celelalte media, adaugand prin facilitatile de accesibilitate si interactivitate ale platformei ingredientele necesare succesului. O astfel de abordare va schimba paradigma actuala de masurare media si va fi probabil efectuata doar sub presiunea unor jucatori globali foarte puternici, fie ei de partea celor ce investesc in publicitate sau de partea creatorilor de continut, detinatorilor de spatiu publicitar.
Analiza are la baza timpul pe care oamenii declara ca il petrec accesand/fiind expusi fiecarui canal media si nu provine din studii de masurare pasive a acestor timpi de expunere. Astfel, indicatorul poate fi mai subiectiv in evaluarea concreta a timpului, dar releva perceptia oamenilor, timpul pe care ei il aloca in mod constient fiecarui mediu in parte. Pentru comparabilitatea rezultatelor s-au analizat timpii medii raportat la intreaga populatie urbana pentru toate mediile, precizeaza sursa citata.
Daca acum 10 ani timpul mediu petrecut pe internet era de 30 de minute pe zi, acum acesta depaseste trei ore, la egalitate cu tv-ul.